Gumiabroncsok tündöklése és bukása

Ez a bejegyzés csak egy kiinduló verzió, vázlat. Amit lényegesnek tartottam, hogy informatív legyen. Lehetne a témát rövidebben és hosszabban is tálalni, könnyedebben vagy komolyabban, de ez annyira igényfüggő, hogy ki milyen cikkeket szeret olvasni.

A 2010-es szezonnal új specifikációjú első abroncsok érkeznek a Forma-1-be, mégpedig, ahogy azt már régóta tudjuk, keskenyebbek! ‘Jaj, brühühű, ne már!’ A forma-1-es közönség persze értetlenkedéssel vegyes fanyalgással, sőt az FIA megszokott szidásával fogadta ezt, holott ez most nem indokolt.

“Keskenyebb első abroncsokkal sokkal ésszerűbb súlyelosztás érhető el.” – jegyezte meg egy McLaren szakember válaszul a szurkolói értetlenkedésekre. Keskenyebb elsőt bevezetve – egy elméleti szélesebb hátsó bevezetése helyett – pedig a kanyarsebesség lesz hozzávetőlegesen a jelenlegi szinten tartva, ami egyáltalán nem alacsony. Habár valamennyire elterjedt azon információ (okvetetlenkedés), hogy ennek praktikai oka is van a Bridgestone számára, valójában a változtatás nem az ő magánakciójuk, mert a csapatok is szükségesnek látták és üdvözlik. Nagyon is ésszerű, hogy az első abroncs változzon, ugyanis 11 évvel ezelőtt ‘ő hízott túl nagyra’ és most már, hogy eltűntek róla a barázdák ideje ‘lefogynia’.

Hogy jobban megértsük, mi is a gond a jelenlegi tapadási felület aránnyal, amely az első és hátsó abroncsok között van, nézzük, hogy egyáltalán hogyan is alakult ki ez a helyzet. Ehhez vissza kell lapoznunk egészen 1998-ig, mikor is jelentős szabályváltoztatások kerültek bevezetésre, többek között a barázdált gumiabroncsok (‘grooved tyres’).

A ’98-as szabályokkal a biztonság növelése volt, illetve lett volna a cél a kanyarsebesség csökkentése által. Csökkentették az autók szélességét és barázdákat írtak elő a gumiabroncsokon (elől 3-at, hátul 4-et), de a ‘fagyi visszanyalt’ és elég hamar. A köridők korántsem csökkentek az elvárt mértékben, mégpedig két fő okból, azon kívül, hogy a csapatok szakemberei mindig is az autók gyorsításán fáradoznak, bármiféle szabályokkal is ‘nehezítik’ meg a dolgukat. 1. Mivel az autók keskenyebbek lettek, csökkent a légellenállásuk, ez pedig a csúcssebesség növekedését eredményezi. 2. A bordázottság miatt pedig csökkent az úttal érintkező felület is, csökkent a gördülési ellenállás, újfent növelve a csúcssebességet. Emiatt az autók nagyobb sebességről voltak kénytelenek jelentősebbet lassulni a kanyarok bevételéhez, ahol persze már a nagyobb tapadási felület, a nagyobb mechanikai tapadás lett volna előnyösebb. Növeli ez a biztonságot? Vitatható, az FIA nem is lehetett elégedett, és ’99-re adott még plusz egy barázdát az első abroncsoknak. Mivel azóta a Forma-1 meg is szabadult a bordázott gumiktól, kár is több szót pazarolni rá, hogy jók voltak e vagy sem. A Forma-1 mindig változik, a ‘formula’, amely előírja az autóépítés szabályait mindig változik, és ez így is fog maradni; ennek így is kell maradnia! A menettulajdonságokat időnként ‘vissza kell metszeni’, ezt kívánja a józan ész. (Erről plasztikusabban talán majd egy másik cikkben.)

Azt többnyire mindenki tudja – merthogy látszik – hogy az utolsó generációs (2008-ban használt és elbúcsúztatott, 4 mélyedéssel) barázdált illetve a jelenlegi ebből eredő méretű első gumiabroncsok is kisebbek, mint a hátsó, amelyen szintén 4 mélyedés volt. Ebből következik is hogy mi történt, mikor ilyen méretekkel váltottak slickre. Az első abroncsok tapadási felülete jelentősebb arányban növekedett, mivel százalékos mértékben a kisebb felületnek nagyobb része volt mélyedés, mint a hátsón. Szemléltessük számokkal is; az “első kerék” [tapadási felület] “szélessége” [területe] legyen 8 egység, a hátsóé 10. A slick felületek aránya: 8 aránylik a 10-hez (vagyis 4:5). A 4 barázda érjen -4-et. A grooved felületek aránya: 8 mínusz 4 aránylik a 10 mínusz 4-hez = 4 aránylik a 6-hoz, vagyis 2:3. Tehát a barázdák eltüntetése egy 2:3 arányból csinál egy 4:5 arányt a szemléltetésünkben. De akkor miért nem változtattak az első abroncson már az első slickes szezonra?

Akartak, mármint a Bridgestone. Hammy szan (tényleg így becézik, még élő közvetítésben is; Hirohide Hamashima, Bridgestone Motorsport Tyre Development): “Amikor a barázdált abroncsokra váltottunk az 1998-as szezonra, fordított volt a probléma, az első gumik nem adtak [volna] kellő tapadást [barázdáltan]. Ezt ellensúlyozandó, magasabb és szélesebb első abroncsokat készítettünk. Mikor a szabályok változtak a slick gumik újbóli bevezetésére, javasoltuk, hogy térjünk vissza a ‘grooved’ előtti méretekhez – kisebb első abroncsokkal – de ehhez a csapatok autótervezési fázisa már nagyon előrehaladott állapotban volt a barázdált abroncsokkal megszokott méretekhez.” Így ennek a csorbának a kiköszörülésére csak 2010-től kerülhet sor.

Ennyi lenne a rizsköret. Lássunk néhány példát, miért nincs ok a nyafogásra a 2010-es abroncsok miatt. Nem lesz az sem csúnya, sem teljesítménykorlátozó, sem az F1-től szokatlan és ismeretlen. Az 2009-es méret volt egy elbaltázott átmenet.

1997, a grooved éra előtti utolsó slickes szezon, egy Jordan 197-es. Az abroncs láthatóan keskenyebb, mint a 2010-es front slick. A hajdani nagyobb megengedett autószélesség és nyomtáv is megfigyelhető. Szép autó volt ez a Jordan, igaz?

Nézzünk egy extrémebb példát, ami érzékelteti, hogy autótervezési szempontból nincs és régen sem volt igény széles és nagy első abroncsokra. Az első ‘tengely’ nem kap 50%-ot a jelenlegi autóknál sem és csak a hátsó kerekek a hajtottak.

Modern példák is vannak szép számmal. Nézzünk meg egy jelenlegi IndyCar vagy Superleague Formula autót, az első abroncsok jelentősen keskenyebbek az idei F1-eseken használtaknál. Ami a specifikáció változását illeti, 245/55R13 fogja váltani a 270/55R13-at. (Az első szám az abroncs szélessége milliméterben. A második szám az oldalfal aránya az abroncs szélességéhez mérten. R, mint radial. Utolsó szám a kerékfelni átmérője inch-ben megadva.)

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s