Nick Wirth megmondja a frankót

A Virgin Racing bemutatkozásának napján [dec. 15.-én] Sir Richard Branson egy ‘Dávid Góliát ellen’ történetként utalt a Brawn GP 2009-es szezonjára, melyben az ő Virgin termékbirodalmának logói is díszítették azt a bizonyos BGP 001-es autót, mely bezsebelte mind az egyéni és a konstruktőri bajnoki címeket. Nick Wirth, a Virgin Racing technikai igazgatója nem tudta megállni nevetés nélkül, mikor egy újságíró arról kérdezte, hogy Branson vár e hasonló ‘óriásölő’ képességeket Wirth autójától 2010-ben.

“Nevetek, mert ez az egyik dolog, amit a legbosszantóbbnak találok az elmúlt szezonról, mert ‘Góliát szemben Góliáttal’ volt a történet! Arra az autóra több pénzt és több erőforrást fordítottak, mint bármely másik 2009-es autóra vagy meglehet, hogy akármelyik F1-es autóra a történelemben, szóval ez egy abszolút PR-csúsztatás a részükről és nevetséges. Így akarhatják beállítani, és hidd el nekem nagyszerű munkát végeztek túlélni minden nyomást amin keresztül mentek, minden tiszteletem azoké a srácoké és Rossé és az egész csapaté, de korántsem volt ‘Dávid Góliát ellen’.”


Wirth megjegyzései reflektálnak a szezon alatt hangoztatott véleményekre, a korábbi Honda és Brawn GP tartalékpilóta, Alex Wurz szavaira is.

“Az autót három különböző fejlesztési irányba vitték a szélcsatornában. Két fejlesztési irány rossznak bizonyult, de a csapat átkapcsolhatott róluk. A Brawn valószínűleg a legdrágább autó, a legkisebb költségvetéssel használva.”

A BGP 001, amely a Honda RA109 lett volna, nagymértékben profitált a Leafieldben, a Super Aguri F1 Team által folytatott 18 hónapos tervezési munkából, ami 2007-ben vette kezdetét, továbbá egy év tervezési munkából, amely a Hondánál zajlott Brackleyben és Tochigiben [Japán] 2008 folyamán, és ahogy megtudtuk, kiegészítő munkálatok zajlottak a Dome bázison Maibarában, Japánban. A dupla deckes diffúzor koncepció, amely kulcsfontosságú volt a BGP 001 sikeréhez, Super Aguri vagy Dome eredetű lehet. A fejlesztések bizonyos fázisaiban 4-6 szélcsatorna volt használatban egyidőben. Sok csapatnak csak 1 volt/van, még olyan nagy csapatoknak is, mint a McLaren.

Visszatérve Wirthhöz; ilyen lehetőségek nem állnak rendelkezésre Wirth VR-01-es autója számára, amely az egyetlen olyan autó lesz a következő szezonban, amelyet teljesen CFD-vel [Computational Fluid Dynamics; folyadékdinamikai modellezés/számítások] terveztek, egyetlen szélcsatorna használata nélkül.

Wirth nem kertel, vállalja a kihívásokat és magára veszi a felelősséget. “A [Cosworth] motor nagyszerű, a versenyzők nagyszerűek, akárhol leszünk is a rajtrácson, az rajtam fog múlni. Bármi probléma rajtunk [Wirth-ön és tervezőcsapatán] fog múlni, mert úgy gondolom, hogy a versenyzőink teljesíteni fognak. A legjobbunkat kell nyújtanunk. Természetesen az egóm sikert akar, de olyan módon csinálom, hogy nem mehetek az összes nagydíjra, és a cégeim olyan módon vannak elrendezve, hogy nem kell aggódnom az üzleti ügyek miatt, hanem azzal foglalkozhatok, amit igazán élvezek, az innovációval és a technikai munkák vezetésével.”


Wirth az American Le Mans Seriesben versenyző Acura tervezésének vezetése után visszatér a Forma-1-be, ahol korábban a Simtek csapatot működtette majd a Benettonnál dolgozott aerodinamikai szakemberként és főtervezőként(!). Elismeri, hogy nagy lesz a csapaton a nyomás, hogy jól teljesítsenek, de azt várja, hogy a csapat versenyképessége növekedni fog, ahogy a Forma-1-ben csökkennek majd a költségvetések a következő 3 évben.

“A Forma-1-ben nagyon intenzív a nyomás és a ‘rivaldafény’, és meg kell magyaráznod mindent. Örülök a csapatnak, örülök az izgalmas munkának és nagyon izgatott vagyok a jövő miatt.”

Egy hatalmas tervezőtehetségről van szó, attól függetlenül, hogy ő a saját útjait járta a saját cégeivel, ahelyett, hogy egy nagycsapatnál akart volna karriert magának, mint alkalmazott. Ő minden idők legfiatalabb tagja a Royal Institute of Mechanical Engineers-nek. Már huszonévesen tulajdonosa és technikai igazgatója volt egy forma-1-es csapatnak. Ez azért nem piskóta! Sok sikert, Nick!

5 thoughts on “Nick Wirth megmondja a frankót

  1. Nem tudok róla, hogy lett volna. Esetleg lehetett kisebb résztulajdona a csapatban. Mosley a Simtek Researchnek volt alapító társtulajdonosa, de mikor elnök lett, eladta a részét Wirthnek, tehát az F1-es projekthez már nem volt köze.

  2. Pingback: Az RB6 titka (+ Adrian Newey video) « Hunnylander's Blog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s