A nagy üzemanyagtank és hatásai

A 2010-es szezontól betiltásra kerül az autók verseny alatti tankolása, ami jelentős kihívások elé állítja a csapatok műszaki gárdáit. A változtatásnak jelentős hatása lehet a versenyzésre is.

A következő írás Claude Rouelle szakvéleményét fogja alapul venni, aki jelenleg az OptimumG versenytechnikai konzultációs cég elnöke. Korábbi forma-1-es szakember, dolgozott a ChampCar-ban és NASCAR-ban is.

Dióhéjban, az üzemanyagtank mérete több, mint a duplájára növekszik, 90-100 literről 210 literre. Ennek megvalósítása nem könnyű feladat, mert ha felfelé növelnék a tankot, az emelné a tömegközéppontot (center of gravity, röviden CoG), ha meg hosszabbítják, akkor az meg növeli a tengelytávot. Ez két olyan kedvezőtlen dolog, amit mindenáron el kellene kerülni.

“Úgy gondolom, a mérnökök inkább hosszabbítani fogják a tankot, mint magasítani” – mondja Rouelle.

“Az autó tömegén kívül három fő jellemző fog változni a futam folyamán; a súlyelosztás (weight distribution), a tehetetlenségi nyomaték (moment of inertia) és a hasmagasság (utazási magasság / ride height).”


2009-ben az autók hozzávetőlegesen 90-100 literes befogadóképességű üzemanyagtankkal rendelkeztek. Az autók átlagosan és körülbelül 60 kg-nyi üzemanyaggal kezdték a versenyt, ami egy 665+ kg tömegű autót eredményez, mivel a szabályban megkötött versenyzővel [és felszereléseivel] mérendő minimum ‘üres’ tömeg 605 kg volt.

Ezen dolgok radikálisan különbözőek lesznek 2010-ben. Egy átlagos 2,5 kilogramm per 5 kilométer (forrás: Race Car Engineering) üzemanyagfogyasztással az autóknak 155 kg-nyi üzemanyaggal kell indulniuk, kb. 210 liter. Az autó teljes tömege 775+ kg, mivel immár 620 kg az előírt minimum (620+155). Ez egy 110 kg-os növekedés 2009-hez képest.

“Ez egy tetemes növekedés” – mondja Rouelle. “Ekkora súly meg fogja főzni a gumikat, ha a pilóta nem vigyáz rájuk. Azt jósolom, hogy a verseny nyitó 10 körében a köridők vagy 5 másodperccel lesznek lassabbak az időmérőhöz képest. A csapatok nem lesznek képesek az ‘opciós’ [Option] abroncsokat használni a verseny kezdetén, mert azok túl lágyak. Az első etap egy szett ‘elsődleges’ [Prime] abroncson lesz teljesítve, mert az keményebb és tartósabb, de lassabb is, mint az opciós. Ez a súly úgyszintén nagyon kemény lesz a fékekhez. A Circuit Gilles Villeneuve-ön Montreálban – egy pályán, amely hihetetlenül kemény a fékekhez – ez szörnyű kihívássá fog válni.”


A fő probléma, hogy az üzemanyagmennyiség növekedésének exponenciális hatása van a köridőkre. Más szavakkal, 20 liter üzemanyag hozzáadásának egy üres tankhoz nem ugyanaz a hatása, mint 20 liter hozzáadásának egy majdnem teli tankhoz. Vagyis nem mindig ugyanannyit lassít az autón, hanem a második esetben többet.

“Emlékszem, mikor Formula 3000-est teszteltünk Szuzukában, 20 liter tankolása 20-ról 40-re 3 tizedmásodperccel lassította az autót. De 20 liter hozzáadása 100-ról 120-ra lelassította az autót egy egész másodperccel! A tömeg hatása exponenciális, nem lineáris. Ez azt jelenti, hogy az a 210 liternyi üzemanyag, amit az autó kénytelen lesz cipelni a verseny elején, nehezen kezelhetővé fogja tenni az autót és nagyon kemény lesz a gumikhoz és a fékekhez.”

Rouelle úgy hiszi, hogy néhány leleményes mérnök csábítást fog érezni arra, hogy változtassa az üzemanyag helyét a verseny folyamán. (A csábítás nem úgy értendő, hogy ez valami szabálytalan dolog lenne, hanem hord magában kockázatokat pl. elromolhat egy szivattyú és ezzel blokkol egy szekciót és az az üzemanyag kiesik a felhasználhatóságból. Ez pedig a verseny feladását is eredményezheti.)

“A tankban elhelyezett gumitartály 9 akadályozó szeleppel van ellátva azért, hogy féken tartsa az üzemanyagot a nagymértékű lötyögéstől, miközben az autó a pályán száguldozik.”

“Azonban ezeket a szelepeket könnyen lehet futtatni elektromos szivattyúkként, amelyek áthelyeznék az üzemanyagot előre-hátra a tankban dinamikusan módosítani a súlyelosztást és ezzel megváltoztatni a kezelhetőségi karakterisztikát, ahogyan a repülőgépek pilótái is teszik a repülés folyamán.”

Az OptimumG elnöke megjegyezte, hogy a forma-1-es autók már 0,5 (fél!) milliméternyi hasmagasságban [ride height] bekövetkező változásra is érzékenyek, különösen elöl.

“Az abroncsok vertikális (függőleges) merevségétől függően az utazási magasság növekedni fog a verseny alatt az üzemanyagszint csökkenése miatt. A szerelőknek kétségtelenül szükséges lesz állítani az autó aerodinamikai egyensúlyán a bokszkiállások során.”

Rouelle, aki még konzultánsként dolgozik a Forma-1 világában is, úgy hiszi, hogy azok a csapatok lesznek a legsikeresebbek, amelyeknek a mérnökei teljesen megértik majd a mechanikai tapadás változásait az autó tömegének, súlyelosztásának és tehetetlenségi nyomatékának változásai összefüggésében.

“Ahhoz, hogy a csapat sikeres legyen, a mérnököknek teljesen meg kell fejteniük, hogy hogyan viselkedik a versenyabroncs. Ezen a területen a legjobb munkát végző csapatok sorrendben a következőek; McLaren, Brawn/Mercedes és Red Bull. De ez csak az én személyes véleményem azon információk alapján, amelyekkel rendelkezek. Tévedhetek, de igazam is lehet!” – zárta le Rouelle.

4 thoughts on “A nagy üzemanyagtank és hatásai

    • Az Olasz Nagydíj előtt volt, csütörtökön. Nyitva volt a bokszutca a látogatóknak és emiatt nagy volt a tömeg, nem volt út máshol eltolni az autót, mint belül a Ferrari szerelők között. Valószínűleg gépátadásra vagy -ról tolták az autót, ahol minden autót megvizsgálnak, hogy megfelel e a szabályoknak. De a ferrarisok is szívesen adtak utat, és jót nevetett mindkét fél a dolgon.

  1. Ez jó dolog. Sztem a szerelők közt nincs ez a nagy utálat, hogy na ő meklárenes, akkor szóba se állok vele vagy vmi. De láttam olyan képeket, a gumisokról is, hogy együtt röhögcsélnek, a rönós-ferraris-mekis pólóban. Több ilyet láttam már.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s