Az amerikai álom – 1. rész

Scott Bennett a US F1 Team egyik vezető tervezője (senior designer). A londoni Loughborough University-n szerzett autómérnöki (Automotive Engineering) diplomát. Bennett dolgozott már az autóversenyzésben, nevezetesen a Falcon Cars-zal és a G Force-szal, és a repülőgépiparban. Denveri (Colorado, USA) születésű. Bennett tervez bútorokat is, amelyek a housefish.com oldalon tekinthetőek meg. Ő mesél nekünk…

“Szinte senki sem tudja, de ez a csapat nagyon hosszú utat tett meg azóta, hogy 11 hónappal ezelőtt először bejelentették a Speed TV-n. Ott voltam azon a sajtótájékoztatón, és egyike voltam annak az első három vagy négy embernek, aki elkezdett dolgozni az autó tervezésén közvetlenül azután; mindannyiunk számítógépeinkkel egy billegő tárgyalóasztal köré zsúfolódva egy szegényesen kialakított korábbi ‘NASCAR műhelyben’. Bárcsak lefotóztam volna.

A karrierem furcsa vonása, hogy minden ‘járműt’, aminek a tervezésében részt vettem (köztük néhány IndyCar autó, egy ‘off-road trophy’ terepjáró és egy kompozit légi jármű), ‘üres lappal’ kezdett tervezések voltak. Nem is tudom milyen úgy elkezdeni valamit, hogy az már létezik és próbáljuk továbbfinomítani.

Amikor elkezdtük ezt az autót, semmi mással csak a fundamentális alapokkal kezdtük. Egy modern F1-es autó nagyrésze szilárdan definiálva van a szabályok által, szóval manapság már nincs tér előrukkolni ‘egy Lotus 88-cal’* vagy ‘egy Tyrrell P34-gyel’**. De még mindig ijesztő mennyiségű alapvető paraméter van, amit meg kell határoznod még azelőtt, hogy bármi tervezését elkezdhetnéd – dolgok, mint például tengelytáv, erőátvitel konfiguráció, felfüggesztés elrendezés, súlyelosztás. És amikor először csinálod, nincs meg a tapasztalatod, hogy mi működött a múltban. Adj hozzá néhány jelentős szabálymódosítást, ami a közelmúltban történt, és mégtöbb az ismeretlen. Másrészről viszont, tudva azt, hogy nagyon sok ismeretlennel nézel szembe, azt is jelenti, hogy nem gondolhatod, hogy már mindent tudsz. Az önhittség sokkal több álmot tört össze, mint az alázatosság.

Kivételesen szerencsés vagyok, hogy az első naptól kezdve dolgozhatok az autón – láttam és hozzájárultam az autó fejlődésének majdnem minden lépcsőfokához. Elsődlegesen az első és hátsó felfüggesztésért voltam felelős, főként az elrendezésért. Ez óriási kihívás volt. Az F1-es autók kicsik és rengeteg dolgot kell elhelyeznünk egy szűkös térfogatba. És néhány dolgot eléggé másként csinálunk, mint azt mások tették az elmúlt években. (Még) nem adhatok konkrétumokat, de mi mindenre egy friss perspektívából tekintettünk, és néhány különböző megoldással jöttünk elő. Hamarosan megtudjuk, hogy igazunk volt e vagy tévedtünk, de az autónk biztosan nem egy klón lesz. Tudtad, hogy mi vagyunk az egyetlenek a négy új csapatból, akik maguk tervezik a váltóművet…?”

Folytatása következik… [itt]

*innovatív autó; talajhatás (ground effect)

**’a hatkerekű’ autó

5 thoughts on “Az amerikai álom – 1. rész

  1. Jó megtudni ilyeneket egy csapatról. :) Már kíváncsian várom a Type 1-et. A csapat amúgy nekem is szimpatikus. Na meg persze érdekes lesz nézni, hogy melyik lesz jobb, a Virgin Racing, vagy a USF1 autója (mivel ez a két csapat nem használ szélcsatornát).

  2. Pingback: Az amerikai álom – 2. rész « Hunnylander's Blog

  3. Pingback: ‘Now playing: Requiem for a dream’ « Hunnylander's Blog

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s