“Tessék, kimondtam.” – 2. rész

Folytatás innen

A cím – ahogy a cikk is – egy idézet Martin Brundletől, kitalálható, hogy az egész két utolsó szava. Az eredeti nyilatkozat, amely Michael Schumacher és Mika Hakkinen analitikus összehasonlítása keretében nagyon sok érdekes dolgot feltár mindkét versenyzőről és közöl majd egy konklúziót is, valamikor a 2001-es szezon előtt született.

Martin Brundlet nem kéne bemutatnom, megérdemli, hogy ismerjük a pályafutását. Most csak röviden vázolnám. 1983-ban Ayrton Sennával együtt a rangos Brit F3 kiemelkedő alakjai voltak, mögötte lett szorosan második 6 győzelemmel. Együtt léptek aztán fel a Forma-1-be. A balszerencse ugyan meggátolta abban, hogy a királykategóriában is győzelmet könyvelhessen el magának, de nincs miért szégyenkeznie. Forma-1-es pályafutása során 98 pontot szerzett (abban az érában, amikor még csak az első 6-ot pontozták) és 9-szer állhatott a dobogón, holott sosem volt bajnoki autója. A McLarenhez is akkor került, mikor az a legmélyebben volt a gödörben, de az, hogy egy ilyen csapat is, mint a McLaren leszerződtette, mutatja, nem egy tehetségtelen pilótáról van szó. F1-hez kapcsolódik, hogy ’84-ben, tehát pályája elején volt egy súlyos balesete, eltörte a bokáit és mindkét lábfejét (Dallas Grand Prix, Tyrrell). Más sorozatokban viszont felért a csúcsra; 1988 World Sportscar Champion lett rekordpontszámmal (ebből a rangos szériából jött Michael Schumacher a Forma-1-be). 1990-ben pedig Le Mans 24-et nyert a Jaguar számára egy XJR-12-t vezetve. A Forma-1-ben ’84-től ’89-ig és ’91-től ’96-ig versenyzett. 1997-től az ITV szakkommentátora volt, és mióta a közvetítés joga a BBC-hez került, azóta nekik dolgozik hasonló feladatkörben.

Martin és Alex Brundle

Martin Brundle:

>>Mika egy nagyon különböző fajta. Nem volt vele túl jó kapcsolatom ’94-ben. Nehéz időszak volt az a McLaren számára. Ayrton Senna a Williamshez távozott, azután meghalt és a csapat, a McLaren, nagyon bánatos volt. A szemükben én nem voltam Ayrton – és Mika sem. A Peugeot motorok megbízhatatlanok voltak, és az autó sem volt jó.

Szóval Mika és én feszültség alatt voltunk. Nem jöttünk ki valami jól és egy nagy része az én hibám volt, már elismerem. Új voltam a csapatnál, míg Mika már ott volt egy éve, és sokszor hátrányban voltam, mivel épp csak 72 órával az első verseny első szabadedzése előtt szerződtettek.

Úgy hiszem most már jó kapcsolatom van Mikával, de ő sosem lesz olyan beszélgetős, mint Michael. Michael szereti a jó hosszú beszélgetéseket – egyszer keményen három órán keresztül beszélgettem vele egy hosszú repülőút során, – Mika nem. Első ránézésre, nagyon is hallgatag. De ez csak a fele a történetnek. Két Mika Hakkinen van, tudod. Van a sajtótájékoztatós Mika – a hallgatag – és a privát Mika. És a privát Mika egy kicsit ‘party-állat’, hogy őszinte legyek. Azok akik nem ismerik, néha azt gondolják, hogy buta, pedig messze van ettől. Nagyon is gondolkodó. Ténylegesen nagyon is intelligens – nem fogsz nyerni két bajnoki címet, ha nem vagy okos. De ezen felül még tapasztalt is. Michael egy sokkal kiismerhetőbb személy.

Mika szereti minimalizálni a külső zavaró tényezőket. Emlékszem, ’94-ben, a repülőtérről mentem vele a pálya felé, valahol, és ő vezetett. Ahogy közeledtünk minden egyes lehajtóhoz, ő automatikusan bevette. Én meg kiáltottam, “Nem, nem, Mika. Nem erre.” És ő szépen visszakocsikázott a főútra. És ugyanígy volt a következő elágazásnál. Aztán fokozatosan rájöttem, hogy ő nem igazán akarja megtanulni az utat. Én mindig előkészített térképekkel és útmutatókkal utazok – egy grand prix dossziéval, ha úgy tetszik – mert én ilyen típusú személy vagyok. De Mika nem akarta zavartatni magát ilyen trivialitásokkal. Hasonló módon, Mikának sikerült elkerülnie azt a mértékű szupersztárságot, amivel Michaelnek meg kell küzdenie. Hogy ez véletlenszerű vagy stratégiai megfontolásból kerüli a rivaldafényt?

Egy dolog biztos: Mika nem nagyon akarja megadni a választ erre a kérdésre senkinek.

Ennyit a karaktereikről, de mit mondjunk a cockpit-beli viselkedéseikről? Nos, a vezetési stílusuk hasonló. Mindketten szeretik, ha az autó egy kicsit túlkormányzott [‘loose’, oversteery]. Mindketten együtt tudnak élni vele, ha az autó mozgatja a hátulját. Michael még jobban, mint Mika. Michael nagyon akrobatikus. Nagyon sok F1-es autó hajlamos progresszíven elmenni a túlkormányozottság felé az abroncsok életciklusa során, Michael mégis boldogan együtt tud vele élni. És úgy gondolom, hogy ez a képessége improvizálni egy támadó módon – adaptálódni a változó tapadási szintekhez és a változékony (autó)viselkedéshez [‘feel’] – ami olyan erőssé teszi őt a versenyen. Eredményként, esőben – mégspecifikusabban, a változékony esőszitálásban verhetetlen.

Mika jó az esőben, de Michael egy másik ligában van. Úgyszintén kiemelkedően jó olvasni a versenyt. Jobb, mint bárki más, képes venni, amit rádión mondanak neki és azzal összhangban válaszol a pályán. A Ferrari nagyon sok versenyt nyert ezen a módon. Michael képes felgombolyítani a fonalat olyan helyzetben, ahol Mika néha nem tűnik képesnek rá.

De, ennek ellenére, mikor ott a suska, egy összeroppantó [crunch] versenyben Mikára tenném a pénzemet. Láttuk már ezt néhányszor – Nürburgring ’98 és Szuzuka ’99 jut az eszembe. Történetesen, amikor ember ember ellen a helyzet, Mika valószínűbb hozni a tökéletes versenyt nyomás alatt, mint Michael. És ennek az oka pedig az, hogy Michael hajlamos túlvezetni, túlvállalni magát ilyen körülmények között.

Extremitásban kifejezve, Mika kevesebbet hibázik. […]<<

Folytatása következik…

Ha tetszik a cikk vagy fel akarod hívni mások figyelmét, hogy mekkora hülyeségeket írok és milyen igénytelenül, linkeld, hogy mások is tudják. A WordPress nem korlátozza a blog sávszélességét.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s