Nagy levegő; kezdhetjük!

Az elmúlt napokban úgy tűnhetett, hogy hanyagolom a blogot. Nem áll szándékomban ezt tenni. A héten már komoly események elé néz az F1-es közönség. ‘Csak levegőt vettem.’

Már tele van az F1-es média előzetesekkel, ‘preview’-kkal, nem erőlködnék ezekkel versenyre kelni. Az A5.hu szabálymódosításokról szóló cikke nagyon korrekt és átfogó lett. Ajánlom mindenkinek elolvasásra és akkor hellyel-közzel képben lehet lenni az új szezonnal e tekintetben. Ha valaki érti az angolt, annak ajánlom a BBC videóbeszélgetést; Eddie Jordan, Martin Brundle (szakkomentátor), David Coulthard, Jake Humphrey (az F1-es közvetítés műsorvezető házigazdája) és Jonathan Legard (kommentátor). A beszélgetés több részre van bontva és nem geo-locked videók, szabadon elérhetőek a UK-n kívülről is. Mind úgy kezdődik, hogy ‘BBC F1 team on…’. A BBC F1-es főoldalán fellelhetőek az egyes videók linkjei. Érdekes és jó hangulatú beszélgetés. Mindegyikük tippel is.

Egy kis esélylatolgatás. Mindenki tipikusan arról a bizonyos 4 csapatról beszél. El is neveztem őket négyesfogatnak. Ferrari, McLaren, Red Bull és Mercedes GP. Nos ez igazán nagyszerű lesz, ha valóban négy csapat lesz az élen és a szezon folyamán végig. A Mercedes Rockinghamben tesztelt pénteken és egyes ‘pletykák’ szerint 8 tizedet fejlődött az autó az új aerocsomaggal. Ha ez igaz, akkor a Mercedes egy igen erős csapatként fog debütálni. A McLaren ereje bizonytalan lábakon állhat, konkrétabban bizonytalan szárnyakon szárnyal. Nagyon zavaró (nem csak a mclareneseknek), hogy az FIA már megint így intézi a dolgokat. Az FIA és a McLaren is közölte, hogy a design konzultációban az FIA jóváhagyásával készült. Még maga Horner is aki kirobbantotta az ügyet, elismeri, hogy arra számít, hogy szabályos lesz és már dolgoznak a maguk variánsán. Továbbá Horner belerántotta a Ferrarit, hogy ez őket még inkább érdekli és zavarja. Aztán a Ferrari megszólalt, hogy őket ez nem zavarja, nem reklamáltak. Aztán Charlie Whitingot Wokingba várták, hogy újfent okézza a dolgot, de egyéb elfoglaltságai miatt nem tudott megjelenni, ezért az egész kalamajka megy a nagydíjra, ami egyáltalán nem szerencsés. Miért nem lehet ezt az egészet idejében elintézni? Az FIA és a csapatok technikai emberei már az első napon átbeszélhették volna a dolgot, mikor megakadt a szemük a McLaren különleges szárnyán. Emiatt a McLaren teljesítménye viszonylagos, pár tizedet mindenképpen levenne a tempójukból egy utolsó pillanatbon kapott tiltás. A Red Bull erősnek tűnik, de inkább csak egy körön, versenyetapokon már kevésbé. A Ferrari meg fordítva.

Egyes szakemberek elmondták, hogy nem mindenki fedte fel a valós erejét, ezért lehetnek meglepetések. Akár még ez a berögzült négyesfogat elképzelés is borulhat. Számomra is gyanús néhány csapat. A sötét lovak a Sauber és a Force India. A Williamst is idevehetném, de tőlük alapból többet várhatnánk, ők sem tűnnek gyengének. Ezt a 3 csapatot nem tudom hova tenni, bármelyikük okozhat majd meglepetést. Persze most nem arra célzok, hogy az egész szezonban élcsapat lesz valamelyik, hanem arra, hogy néha majd beleszólhatnak a négyesfogat küzdelmeibe.

1,8 mp. Christian Horner a Red Bull Racing csapatfőnöke arról számolt be, hogy szerelőcsapata képes volt kivitelezni 2 mp alatti kerékcserét. Hihetetlen érték és a nyilatkozat szerint rengeteg gyakorlás van benne. Komoly edzésprogram és technikai optimalizálás van a dolog mögött. Ennek ellenére ilyen gyors kerékcsere ritkán fog sikerülni. Más szakemberek szerint olyan 3,5 másodperc körüli lehet a norma, amit átlagosan hozhatnak a csapatok. 2 másodperc alá bemenni sok próbálkozás kell és sorozatosan nehéz lenne kivitelezni.

A szezonnyitó. A nagydíj ‘új’ pályavonalon lesz, az úgynevezett ‘endurance’ pályán, ami 2006 óta használatos, többnyire 24 órás versenyekre. Ezzel a pálya technikásabb és hosszabb lett. Szeretnék egy technikai ismertetőt írni a pályáról a nagydíj előtt, amennyiben egyes csapatok kiokosítanak, hogy mennyit változott számukra a pálya emiatt. A létező technikai előzetesek már nem állják meg a helyüket teljesen, bár még az új pályavonallal is dominálnak az egyenesek. Röviden beskatulyázva, ez egy aero-kompromisszumos start-stop erőpálya volt és maradt. Nem mindenkinek üti meg a mércét hangulatilag vagy vizuálisan, de számomra egy sivatag érdekes ‘háttérnek’ számít. Jó lesz ez szezonnyitónak, az új versenyszezon pedig igazán különlegesnek ígérkezik.

One thought on “Nagy levegő; kezdhetjük!

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s