Bahreini Nagydíj időmérőedzés – ‘elemzés’

Pos  Driver         Team                   Q1        Q2        Q3       
 1.  Vettel         Red Bull-Renault       1:55.029  1:53.883  1:54.101
 2.  Massa          Ferrari                1:55.313  1:54.331  1:54.242
 3.  Alonso         Ferrari                1:54.612  1:54.172  1:54.608
 4.  Hamilton       McLaren-Mercedes       1:55.341  1:54.707  1:55.217
 5.  Rosberg        Mercedes               1:55.463  1:54.682  1:55.241
 6.  Webber         Red Bull-Renault       1:55.298  1:54.318  1:55.284
 7.  Schumacher     Mercedes               1:55.593  1:55.105  1:55.524
 8.  Button         McLaren-Mercedes       1:55.715  1:55.168  1:55.672
 9.  Kubica         Renault                1:55.511  1:54.963  1:55.885
10.  Sutil          Force India-Mercedes   1:55.213  1:54.996  1:56.309
11.  Barrichello    Williams-Cosworth      1:55.969  1:55.330
12.  Liuzzi         Force India-Mercedes   1:55.628  1:55.653
13.  Hulkenberg     Williams-Cosworth      1:56.375  1:55.857
14.  de la Rosa     Sauber-Ferrari         1:56.428  1:56.237
15.  Buemi          Toro Rosso-Ferrari     1:56.189  1:56.265
16.  Kobayashi      Sauber-Ferrari         1:56.541  1:56.270
17.  Petrov         Renault                1:56.167  1:56.619
18.  Alguersuari    Toro Rosso-Ferrari     1:57.071
19.  Glock          Virgin-Cosworth        1:59.728
20.  Trulli         Lotus-Cosworth         1:59.852
21.  Kovalainen     Lotus-Cosworth         2:00.313
22.  di Grassi      Virgin-Cosworth        2:00.587
23.  Senna          HRT-Cosworth           2:03.240
24.  Chandhok       HRT-Cosworth           2:04.904

Végre elkezdődött a szezon érdemi része. Kezd körvonalazódni a szezonkezdő erősorrend, de a ‘majom még nem ugrott a vízbe’ annyira, amennyire tűnik.

Egy kis értékelés. Először is le a kalappal Karun Chandhok előtt! Már sajnálni lehetett, mikor a 3. szabadedzésen is a nagybeteg autója szerelését volt kénytelen nézni. A tekintete mindent elmondott. Ő nem gyakorlott F1-es autó vezetésében. Mindent az időmérőn kellett elkezdenie egy botrányosan teszteletlen és épphogy működőképes autóval. Tiszteletreméltó amit csinált. Nem okozott galibát másnak és a szerencsésebb pilótatársához mérten jól teljesített. Massa is kiemelt dicséretet érdemel és jó látni, hogy megvan a tempója.

Ahogy az várható volt az alsóház egyértelműen létrejött. Hogy valami értékelhető legyen, tekintsük őket egy külön ligának, amíg ennyire le vannak szakadva. Timo odatette magát. Glockdog, a korábbi GP2 bajnok az alsóház legjobbja volt az időmérőn. ‘Glockdog is the best of the underdogs.’ A VR autóban talán több kraft is van aerodinamikailag. Csak a műszaki problémákat kéne minimalizálni és a több megtett kilométerrel többet is ki lehetne hozni az autó potenciáljából, ami agresszíven lesz fejlesztve. Sajnos van tér a fejlődésre, a Toro Rosso majd’ 3 mp-re van. De ekkora lemaradás egy gyakorlatilag Newey-koncepciótól, dicséretes! A zöld teknőcök se voltak olyan rosszak és ők nagyobb eséllyel is számíthatnak arra, hogy be tudják fejezni a holnapi futamot. Sok szerencsét nektek, Tom és Jerry és Mickey egér! Őszintén szurkolok nektek, és vigyázzatok magatokra és kedveteket ne szegje a sok kék zászló! Lesz ez még jobb is! (Vagy így se…)

A középmezőny. A Toro Rosso szégyen, nem szégyen, de semmire sem megy vele, hogy kiköpött úgy néz ki mint a Red Bull és az elvileg erősebb Ferrari motor muzsikál az autóban a rendszeresen ‘gyengének elnyafogott’ Renault erőforrás helyett. Sauber egyelőre csalódás, a Williams is, a Renault-tól többet sajnos nem is vártam, vártunk. Ami látszik, hogy a pilóta képességei és hogy hogyan tudja koncentrálni a képességeit a repülőkörökre, nagyon sokat számít. A különböző, de azonos ‘kategóriába’ eső autók között szinte kisebb a technikai eredetű tempókülönbség annál, ami egy jó pilóta és egy kevésbé jó pilóta illetve egy jól összerakott és egy kevésbé jól összerakott repülőkör között van, még ha talán márkatársakról van is szó.

A Top10. Sutil ügyesen beslisszolt a legjobb tíz közé és még a taktikája is érdekes lehet a versenyre nézve. Kemény keverékkel fogja kezdeni a futamot és jó eséllyel egy kiállással és/vagy ha kétszer is állna ki de ő bátrabban vezethet az elejétől a végéig és a lágyabb keveréket is könnyebb autóhoz teszi fel. Egyelőre még talány mire lesz elég ezen ígéretes taktika, de nem zárnám ki az előrelépegetést. A Sauber nem került a tízbe időmérőn, de a Bridgestone által szétkürtölt kivételes gumikímélési képességük is köszörülhet az időmérős csorbán és sikerülhet a pontszerző hely. Kubica rendesen bemutatkozott a zsigulis ruszkinak, aki majd tanulgathat is szépen a lengyel mestertől. A Renaultról jegyezzük meg, hogy ők rendelkezhetnek a kivételesen legjobb fogyasztású motorral, ami fürgévé teheti majd az autót a rajt után a környező autókhoz képest. Kubica szép előzésekre és előrelépésre válthatja mindezt.

A négyesfogat. Igen, el volt már csépelve előre, de úgy látszik tényleg megvan a négyesfogat és valami erősorrend is megmutatkozott. De ez csak a kvalifikációs erősorrendet mutatta meg. Vannak jelentős tényezők, ami miatt a pole még messze van a győzelemtől és a kvalifikációs erősorrend félrevezető lehet. Anno, mikor szintén be volt tiltva a tankolás, két klasszis feszült egymásnak, Senna és Prost. Bizonyos években még ugyanazon csapatnál is. Senna pole-ba tette az autót, Prost ‘csúnyán kikapott’ 1 másodperccel vagy még többel. Aztán mégis Prost nyerte a futamot. Miért is? Mert máshogy állította be az autóját.

Az új formula nyalánkságai. Igen, 2010-től új formula van. A tankolás betiltása ennyire jelentős. A ‘parc fermé’ szabály miatt az időmérőre használt beállításokkal kell vezetni az agyig tankolt autót is. A beállításokkal éppezért komoly kompromisszumokat kell kötni és nagy az eltérés egy időmérőre és versenyre ideális beállítás között. Ez pedig jelentős különbségeket tud produkálni. Nem tudhatjuk még, hogy ki milyen kompromisszumokat kötött, merre vitte el a preferenciáját. A másik sarkalatos pont a gumihasználat és a versenytaktika. Egy vagy két kiállás, ezt sem tudhatjuk még. A benzin tömege exponenciálisan lassítja az autót. Megtankolás után már változhat az időmérőn látott erősorrend. Akár 5-10 kör megtétele után is változhat az erősorrend, mikor egyes autók enni kezdik az abroncsokat a kímélésük helyett. Még tervezett taktikák is borulhatnak, nemhogy az erősorrend. A Red Bull és a Ferrari kiemelkedően jónak tűnik a négyesfogatból, de e kettő közül inkább a Ferrarira tennék, de rajtuk kívül is pályáznak néhányan valami meglepőre. Érdekes futamra számítok.

Többen kritizálták a Q3-at, többet vártak. Nos, ez sejthető volt, hogy ilyen lesz. Az okok: limitált mennyiségű gumiabroncsok, egy viszonylag rövid időszak, nagyon de nagyon hosszú pálya (6,3 km, csak Spa hosszabb). A kivezető és levezető körök is sok idő, de a gyors kör is nagyon sok idő. Várható volt, hogy mindenkinek csak egy-két lövése lesz valamit alkotni.

Schumi. Visszatért, elmondása szerint egy kicsit még be van rozsdásodva, de őt is erősebbnek várom a futamon, mint azt az időmérő sugallná. Olyan nagy szégyenkezni valója nincs amiatt a néhány tized miatt, amit Rosbergtől kapott. Régi jó szokása szerint megint megskubizta a rivális autókat. A gyári és a félgyári Merciknek van is még mit fejlődni, de úgy tűnik mégis csak beügettek a négyesfogat közé. A szezon hosszú lesz, a fejlesztési harc kemény és már holnap is történhet egy s két meglepetés. Majd holnap ugorhat csak igazán a majom a vízbe. Talán egy futam után okosabbak lehetünk, hogy mekkora is az akkora és mi a lényeges versenyerősorrend… de csak erre a pályára és ezen a hétvégén…

5 thoughts on “Bahreini Nagydíj időmérőedzés – ‘elemzés’

  1. Nekem is tetszik. ;)
    Én nagyjából hasonló eredményre számítottam. Minimális eltérések vannak, de olyan nem volt, hogy egy csapatot a Q3-ba vártam és nem jött össze, de olyan se volt, hogy a Q2-be vártam és a Q3-ba is bejutott. Érdekes, hogy a “négyesfogat” (lenyúltam a szöveged, hunny :P) mellé pont Kubicát és Sutilt vártam. :)
    Ami a legjobban meglepett, az a Ferrari. Nem gondoltam, hogy rosszak lesznek, de első sorra nem számítottam. Érdekes lesz a futam és már alig várom… :)

  2. A téli tesztek hasonló eredményt sejtettek már korábban is. A Q3-ban jó lett volna a valós képességeket meglátni, beállításoktól, gumik óvásától függetlenül. Vagyis a régi időmérőedzésekhez hasonlót, ahol szabadon lehetett változtatni a futamra az autón és a gumin is. Mika és Michael nagy mestere volt ezeknek -néha ezredre azonos idővel. Ez most nem hozott lázba. Remélem a futam izgalmasabb lesz és nem csak vonatozás.
    Köszi a cikket hunny! :)

    • Talán sokan szeretnék ezt, de nem mindenkinek fog sikerülni.

      A boxkiállás se olyan büntető jellegű már, ergo nem biztos, hogy egy kiállás és az emiatti spórolós tempó kifizetődő. De a Sutil módszerrel annak tűnik, de lággyal startolva már kicsit problémásabb lehet a helyzet.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s