FIA Formunalom 1 Wor’d Championsh!t

David Coulthard nem köntörfalazott, szerinte Max Mosley a felelős a jelenlegi Formunalom 1-ért, ironikusan megjegyezte; ‘remélem Max Mosley élvezte a Bahreini Nagydíjat az elefántcsonttornyából’. Többek között a 18000-es fordulatszámlimit, a leszabványosított (túl egyforma spórolni muszáj) motor és váltó, az egy abroncsszállító is az ő elnökségének eredményei, ahogy gyakorlatilag az egész jelenlegi formula (mert többéves átfutási idő van).

Bernie Ecclestone türelemre int, még három versenyt akar várni eldönteni, hogy kell e változtatás [már idén]. Már tárgyalt is a felvetődött problémáról a csapatokkal. ‘Megpróbáltam nekik elmagyarázni, hogy miről is szól a mi üzletünk – versenyzésről és a közönség szórakoztatásáról, nem számítógépekkel való játszadozásról és gyorsan menni egy kört.’ És megjegyezte, hogy a csapatoknak semmilyen formában nem szabadna részt venniük a sport- és technikai szabályok kialakításában. Puff neki! Egyébként most sem ők írták vagy írják, maximum lehetnek javaslataik, de hivatalosan az FIA írja és fogadja el a szabályokat. Persze Bernienek is lehet kedve beleírogatni és elvitathatatlan, hogy őneki is komoly ráhatása volt és van a szabályokra. De azt kétlem, hogy olyan jól látná pl. az aerodinamikai gubancokat, amelyek megnehezítik az előzéseket, mint a csapatok vezető szakemberei.

Amit Bernie feszeget felveti számomra a következőt. Szerintem a csapatok is szórakoztatni akarnak bennünket (és anyagi érdekeket nézve, az ő bevételeiket is csökkentené az F1 nézettségének esése). Ez a reakciójukból is kitűnt, pl. Martin Whitmarsh közvetlenül a futam után mondott szavaiból, aki a FOTA elnökeként az összes csapat nevében is beszélt.

A mai napon már (válság)értekezletet is tart(ott) a FOTA.

Jacques Villeneuve: ‘A szabályok rendben vannak. Egy verseny még nem jelent semmit. A hirtelen változtatások – még azelőtt, hogy mindenki meggyőződött volna mit is akarnak – lenne a legrosszabb dolog.’

Martin Brundlenak van egy friss írása a BBC-n ‘Adj az új F1-nek egy esélyt’ címmel. Idéznék belőle egy részt mert rátapintott a lényeg(ek)re:

“A tél folyamán számos F1 stratéga rámutatott, hogy a tankolás betiltása egyetlen korai kiállást és egy a célig tartó hosszú második etapot eredményezhet. A versenyzők nagymértékű előzési nehézségről is beszámoltak a szezon előtti tesztek alatt. Mindezek be is igazolódtak.

Ez csak akkor fog változni, ha az abroncsok sokkal jobban kopnak majd bizonyos pályákon vagy bevezetik a kötelező két kerékcserét. Ez már tárgyalva volt de el lett utasítva néhány csapat által, akik úgy érezték autóik kíméletesebben bánnak az abroncsokkal.

A verseny után sok versenyzővel beszéltem és megerősítették, hogy a gumiabroncsok kezelése magas üzemanyagszinten, különösen turbulens levegőben közel egy másik autó mögött egy eléggé laza tempót jelentett, ami fizikailag sem volt kihívás számukra. Ezt a pole pozíciónál hat másodperccel lassabb versenytempó is igazolja.

Esélyt kell adnunk az új rendszernek eltérő pályákon és másabb gumikeverékekkel. De úgy sejtem, hogy nagyjából ugyanezt fogjuk kapni, különösképpen ha a verseny elején lesz biztonsági autó[s fázis].

Radikális és extrémen drága lenne megpróbálni visszahozni a tankolást, szóval felejtsd el!

A Bridgestone érthetően jól teljesítő abroncsokat akar csinálni, amely pozitív fényben mutatja be technológiájukat és márkájukat, tehát nem akarnak annyira lágy abroncsokat adni amelyek hamar szétesnek.

Szóval vissza is érkeztünk a régi problémához, hogy a modern aerodinamika nagyon nehézzé teszi az autók egymás követését. Ezen javítottak tavaly, de a végül legálisnak minősített dupla diffúzor elrontotta ezt. És az idén ezekből már még extrémebb változatok vannak az összes autón.

Ezen nagyon sok leszorítóerőt és turbulenciát generáló diffúzorok be lesznek tiltva a jövő évtől, de az idei évre csak a kötelező két kiállás lehet az egyetlen megoldás, de nincs rá garancia hogy megoldja a problémát.

A forma-1-es versenyzői pályafutásom nagy részét tankolás nélküli érában töltöttem. Akkoriban az autók alapvetően sokkal kevésbé voltak kifinomultak, könnyebb volt hibázni különösen manuális sebességváltóval. Úgyszintén az autóknak sokkal nagyobb volt a légellenállása, így a szélárnyékozás is jóval hatékonyabb volt [hasznosíthatóbb volt követésre és támadás megkezdésére]. Egyértelműen kevésbé megbízhatóak voltak és ez jelentősen felkeverte az eredményeket.

Sok futball meccs gól nélküli döntetlen, és ‘ötnapos krikett tesztmeccsek’ is végződnek döntetlennel. Hasonlóan, az F1-ben is sújtottak minket unalmas futamok az elmúlt években – nem lehet minden forma-1-es futam klasszikus.

Tartsátok meg a reményt – az F1 helyre tudja hozni, különösen ha a Mercedes és McLaren elérik a Red Bull és a Ferrari tempóját.”

One thought on “FIA Formunalom 1 Wor’d Championsh!t

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s