Hasmagasság-állító trükkök

Ride height adjustment tricks

ARTICLE 10 : SUSPENSION AND STEERING SYSTEMS

[…]

10.1.2 The suspension system must be so arranged that its response results only from changes in load applied to the wheels.

10.2 Suspension geometry :

10.2.1 With the steering wheel fixed, the position of each wheel centre and the orientation of its rotation axis must be completely and uniquely defined by a function of its principally vertical suspension travel, save only for the effects of reasonable compliance which does not intentionally provide further degrees of freedom.
10.2.2 Any powered device which is capable of altering the configuration or affecting the performance of any part of the suspension system is forbidden.
10.2.3 No adjustment may be made to the suspension system while the car is in motion.

About parc ferme;

34.5 If a competitor modifies any part on the car or makes changes to the set up of the suspension whilst the car is being held under parc ferme conditions the relevant driver must start the race from the pit lane and follow the procedures laid out in Article 38.2.

Martin Whitmarsh: “There’s evidence there are ride-height control systems which many people thought weren’t permissable. It looks like Red Bull and some other cars are able to run lower in qualifying than you would expect if they’re then going to fill the car with fuel afterwards. As you can imagine, we’re working quite hard on those systems now. The original rulings suggested such systems wouldn’t be allowed on cars but we’re seeing some cars which seem to have them. We’ve got to have them fitted as soon as we can – hopefully by China (the fourth race of the season on 18 April) we’ll have something on the car.”

It is not known how any such system – if it exists – would work, although insiders suspect it may be some form of ratchet that prevents the car’s suspension rising beyond a certain point.

Magyar változat:

Technikai szabályzat, 10. fejezet: Felfüggesztés és kormányzási rendszerek

[…]

10.1.2 A felfüggesztési rendszert olyan módon kell kialakítani, hogy csakis a kerekekre ható terhelésben való változásra reagáljon.

10.2 Felfüggesztés geometria :

10.2.1 […]
10.2.2 Bármiféle “powered” (motoros, elektromos, …?) eszköz, ami képes változtatni bármely felfüggesztési rendszer elem teljesítményét, tiltott.
10.2.3 A felfüggesztési rendszeren nem szabad állítani, míg az autó mozgásban van.

A parc fermé szabályzatból;

34.5 If a competitor modifies any part on the car or makes changes to the set up of the suspension whilst the car is being held under parc ferme conditions the relevant driver must start the race from the pit lane and follow the procedures laid out in Article 38.2. (‘Ha parc fermé alatt változtatnak a felfüggesztésen, a versenyzőnek a boxutcából kell rajtolnia!’)

Martin Whitmarsh: “Bizonyíték van rá, hogy egyesek hasmagasság-állító rendszereket használnak, amelyekről sokan azt gondolták, hogy tiltottak. Úgy látszik a Red Bull és néhány másik autó képes alacsonyabbra ültetve időmérőzni, annál amit várnál ha még meg fogják tankolni az autót (kb. 160 kg üzemanyaggal). Ahogy képzelheted, már nagyon keményen dolgozunk ezeken a rendszereken. Az eredeti szabályozás azt sugallta, hogy ilyen rendszerek nem lennének engedélyezve az autókon, de úgy látszik egyes autók rendelkeznek ilyenekkel. Nekünk is be kell vetnünk minél hamarabb – remélhetőleg Kínában (negyedik verseny, április 18.) már lesz valami az autón.”

A technikai szabályzaton kívül a sportszabályzat parc fermé szabályai is elvileg tiltanák az ilyesfajta trükközéseket, mivel az időmérő megkezdésétől a verseny rajtjáig (ez a parc fermé időszak) nem állítható a felfüggesztés és így a hasmagasság sem, továbbá a verseny rajtjától meg már azért nem állítható, mert mozgó autón tiltott az állítás (ez aktív felfüggesztés lenne). Az első állítási lehetőség a bokszkiállás alkalma lenne.

A rendszerek pontos működése még nem ismert. Vannak találgatások, tippek, hogy talán a parc fermé alatt engedélyezett ‘gázfeltöltéseket’ használja pl. a Red Bull az autója megemelésére. Vagy feltételezhető, hogy egyféle  kilincsmű nem engedi az autó hasmagasságát egy bizonyos magasság fölé engedni.

Ha valakinek nem lenne tiszta; egy F1-es autó aljának (padlólemezének) minél közelebb kell lennie az aszfalthoz, mert ezzel arányosan nagyobb leszorítóerő (és kisebb légellenállás) érhető el. Leginkább a leszorítóerő-különbség a tetemes. Az F1-es autók nagyon érzékenyek a hasmagasságra, már néhány milliméter is sokat számíthat és megmutatkozik az autó tempójában. Értelemszerűen, akinek nincs állítási trükkje, az jelentősen emelt hasmagassággal kényszerül időmérőzni (ugyanis a megtankolás után a közel 160 kg üzemanyag le fogja nyomni az autót, ezért a felfüggesztést/hasmagasságot a teljes üzemanyaghoz kell beállítani), ami lassítja az autót. Ha optimálisan időmérőznének, akkor a megtankolás után vezethetetlen lenne az autó, annyira felhasalna és ütné az aszfaltot. A hasmagasság-állító trükk akár fél másodperces előnyt is jelenthet időmérőn és futamon is előnyt jelent, mert az üzemanyag fogyását ellensúlyozandó leültetik vele az autót, míg a mezei versenyzők autója emelkedik és lassul.

Minimum két csapat, a Red Bull és a Ferrari már rendelkezik hasmagasság-állítással és a Red Bullé tűnik a legfejlettebbnek, tökéletes beállításokkal tudnak időmérőzni.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s