Erősorrend I

Order of power after Sepang / Erősorrend az első 3 verseny után

1. Red Bull Racing

Bár a konstruktőri táblázaton csak a 3. helyet foglalják el, de számomra nem kétséges, hogy a Red Bull Racing áll az erősorrend élén az eddig látottak alapján. Ezt a két nagy riválisuk is így gondolja, mind Domenicali és Whitmarsh is elismerte ezt. A milton keynes-i gárda akár 3 győzelemmel dominánsan vezethetné is mindkét ponttáblázatot, ha nem adódnak műszaki problémáik. Ez alapján úgy tűnik, hogy a csapat fő gyengéje a megbízhatóság. Az autó kvalifikációs képességei brutálisak és megkérdőjelezhetetlen. Versenytempójuk elégséges a pole pozíciókat kényelmesen győzelmekre váltani. A maláj futam után is elismerték, hogy nem mutatták meg a teljes tempójukat, mivel nem volt rá szükség.

2. Ferrari

Az autó gyors, relatíve jól kvalifikál és megbízható … volt. Már a szezon előtt jöttek a pletykák olasz forrásokból, hogy az autónak komoly gondjai vannak a hűtéssel. És ez bizony egybe is vághat a jelenlegi helyzettel; a versenyzők már a 3. motorjukat használták és Alonso autójában ez a 3. motor be is fejezte a pályafutását. Alonsonak már csak 5 friss motorja van. A kettő használtat bevethetik még szabadedzéseken és elméletileg egy használt motor visszatehető a szezonzáróra, de az nehezen lehetne ezen év eleji motorok egyike, mert a szakvélemény szerint ennyi idő alatt már elöregszik egy F1-es motor annyira, hogy nincs sok értelme használni. A csapatnak keményen kell dolgoznia a megbízhatóságon és a motorok beosztásán.

3. McLaren

A McLaren kvalifikációs teljesítménye a fő riválisaihoz mérten kifejezetten pocsék. Az autó fő gyengéje ez, versenytempóban már nincs ekkora lemaradásuk. A csapatfőnök elmondása szerint a Maláj Nagydíjra 3 tizedet fejlődtek és ennyit vagy még többet akarnak a Kínai Nagydíjra is. Az állítható hasmagasság érdekes nyilatkozatháborút indított el elsődlegesen a Red Bull és a McLaren között. A Red Bull az illegális aktív felfüggesztést tagadja és remélhetőleg nincs is ilyen rendszerük és már fenyegetőznek, hogy protestálni fognak a McLaren ellen, ha az bevet ilyet. A McLaren elmondása szerint keményen dolgozik a kvalifikációs tempó javításán és korábban Kínára beígértek valami komolyat ezzel kapcsolatban. Illegális aktív rendszert hülyék lennének bevezetni, de olyan trükköt, amilyet a Red Bullról rebesgetnek ők is megléphetnek és a Red Bull nehezen protestálhat ellene, mert nem ismerheti a rendszert hivatalosan részleteiben. Az FIA önállóan hagyhatja jóvá a McLaren autót, akárcsak tette ezt a Red Bull autóval.

4. Mercedes

Konstruktőri világbajnoktól ez egy kicsit gyenge kezdés, figyelembe véve azt is, hogy elég korán elkezdtek koncentrálni az idei évre. Az álláspont szerint a W01 nem elrontott konstrukció és egy nagyon komoly frissítési csomagot emlegetnek az első európai nagydíjra. Német híresztelések szerint már ki van jelölve, hogy meddig kell megszerezni az első győzelmet és ha ez nem fog sikerülni, akkor veszni hagyják az idei évet és átcsoportosítják az erőforrásokat a 2011-es autó fejlesztésére.

5. Renault

Olyanok, mint a darazsak. Kicsik, gyorsak és csípnek! Főleg Kubicával. Az enstone-i gárda fejlesztési potenciálja kiváló, fejlesztési tempójuk agresszívre lett ütemezve. Folyamatosan ‘dobálják’ a fejlesztéseket az autóra, a tripla diffúzoruk a legbrutálisabb a mezőnyben. Habár érzésem szerint nagyon egy szinten lehetnek a Force Indiával, de a konstruktőri táblázat alapján is ők érdemlik az 5. helyet.

6. Force India

Le a kalappal a csapat előtt! 2 éve még ‘toronymagasan’ tök utolsók voltak, most meg folyamatosan pontszerzők az első három nagydíj alapján. Technikailag akár ötödikek is lehetnének az erősorrendben. A tavalyi autó aerodinamikai hatékonyságát (fő erősség a kis légellenállás és ezáltal az erős közepes-leszorítóerő csomag) akarták megspékelni több leszorítóerővel és úgy látszik jól lőtték be az arányokat. A Mercedesszel és McLarennel való együttműködésük gyümölcsöző, így a csapat erőforrásainak jelentős részét képes aerodinamikai fejlesztésekre fordítani. Ezt erősítendő a szezon elején megtöbbszörözték a CFD számítási kapacitásukat is. Ők lehetnek a minta és példakép az újonc csapatok számára.

7. Williams

Csalódás és elszomorító, hogy az egykori többszörös egyéni és konstruktőri világbajnok patinás gárda csak errefelé tengeti életét, de mindez azt is mutatja, hogy nagyon szoros a verseny a középmezőnyben. A csapat magyarázhatja a bizonyítványt a sok balszerencsével is, de kénytelenek voltak azt is elismerni, hogy az autó nem elég gyors. Természetesen ők is változtatni akarnak a helyzeten és bíznak a készülő fejlesztésekben. Persze a riválisok sem ülnek a babérjaikon, de azt tudni kell, hogy a különbségek kicsik ezért jó fejlesztéssel fordíthatnak a helyzetükön. Legjobb esetben is csak a konstruktőri 5. hely lehet a cél, bár ha a Mercedes bedobja a ‘fejlesztési’ törülközőt (zuhanni fog, mint a meteor), technikailag az is befogható lehet, viszont a pontelőny már más kérdés.

8. Toro Rosso

Első évük önálló konstruktőrként és megvan végre az idei első pontszerzés egy bevállalós agresszív gumistratégiával. Nem teljesen reménytelen, hogy elmozduljanak felfele az erősorrendben.

9. Sauber

Elszomorító csalódás… ennél többre képesek. A legutóbbi futamon óriási balszerencséjük is volt a kettős műszaki hibával. Anyagilag nem lehetnek nagyon eleresztve, elég csak az autóra nézni szponzori szempontból, de az eszköztáruk nem lenne gyenge bár feltételezhető, hogy a nevesebb szakemberek más csapatokhoz vándorolhatnak.

10. Lotus

A legprofesszionálisabb újonc csapat! Esetükben nem a nyers tempó a fő érdem, hanem az, hogy hogyan működnek, mint csapat. Úgy, ahogy egy F1-es csapatnak működnie kell! Az autó szűkre szabott idő alatt készült el és emiatt biztonsági ráhagyásokkal. Az autó ‘nehéz’ és folyamatosan dolgoznak a könnyítésén, de ez volt a jó megbízhatóság és a gyors megépítés ára. Persze a nehézséget nem úgy kell érteni, hogy a minimum tömeg náluk több lehet, hanem úgy, hogy az autó egy olyan masszív, nehéz konstrukció, ami kevesebb ‘helyet’ ad tömegileg a ballasztoknak. Sokat várnak az autó európai frissítésétől és új autóról lévén szó nagy előrelépéseket is érhetnek el vele tizedekben mérve. Az autó oldaldobozainak dobozos jellege is megszűnhet majd ekkor, kisebb hűtőnyílások és aerodinamikusabb, alávágottabb és kisebb oldaldobozokra számíthatunk egyéb fejlesztések mellett.

11. Virgin Racing

Végre nekik is volt már sikerélményük a hétvégén. Kis üzemanyagtank ellenére is, de az egyik autó teljesítette a versenyt és Glock is ütközés miatt volt kénytelen feladni. Az új monocoque már gyártási folyamatban van. A csapat fejlesztési potenciálja minden probléma ellenére jelentős. Barcelonára gyakorlatilag egy komplett új autó várható, immár kompromisszumok nélküli versenyzést megengedő tankkapacitással és valószínűleg jelentős aero-frissítéssel. Teljesen nyitott a Lotusszal való harcuk, aerodinamikailag jelenleg is előrébb lehetnek.

12. Hispania

Csak a legutolsó helyet foglalhatják el. Egyértelműen ők a leglassabbak. Geoff Willis a csapat technikai tanácsadója sem bírta palástolni a csalódását a Dallara építésű autóban. Az autó fejlesztése problémás és kritikus, és ha nem sikerül elkezdeni a hatékony fejlesztését, véleményem szerint az egész projektet ellehetetlenítheti és így ebben a formában már el is búcsúzhatunk tőlük a következő évre.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s