Kanadai Nagydíj – a mormoták is ezt ajánlják

Aki régebbről ismeri a nagydíjat, az ‘ismerheti’ a helyi “amerikai mormotákat” is (groundhog). Van egy zseniális kép 2008-ból (időközben megtaláltam), ahol egy jószág Hamilton McLarenje mellett fut. Mindig mosolyt csal az arcomra, jópofa állatok.

Az első szabadedzésen is láttam egy mókás jelenetet; visszajátszásban leadták, amint egy mormota figyelmesen átkel az ‘úttesten’, vagyis a pályán, mikor épp nem járt arra autó. Láthatólag rutinból, ugyanis az úttest másik oldalán a (DHL reklámtól virító) falon egy mesterségesen kialakított kijárat volt számára, elhagyni a pálya fallal zárt veszélyzónáját.

A mormoták tehát megtűrt és támogatott állatok a pálya területén, szükségleteikhez van igazítva a falak kialakítása is.

Amire a címmel utalni akartam, hogy az időmérő és a verseny nagyon különleges és izgalmas lehet. Óriási problémák vannak az abroncsokkal, kedvezőtlen az aszfalt jellege és az időjárás is.

Hirohide Hamashima (Bridgestone head of motorsport tyre development) szerint az egy kiállásos taktika gyakorlatilag kivitelezhetetlennek ígérkezik. Még a keményebb prime abroncsok sem bírják sokáig. Éjjel is esett, a pálya újra “zöld” a 3. szabadedzés és időmérő előtt, tovább növelve a problémát.

A csapatok egyöntetűen komoly szemcsésedéssel küszködtek ezidáig, mindkét keveréken. A lágyabb keveréknek 10 kör használhatóságot saccolnak, és ezután már 3 mp-et veszíthet a teljesítményéből. A keményebb keveréknek a jelenlegi adatok alapján 25-öt. A verseny 70 körös. Az option abroncs reménytelennek mutatja magát Q3-ra.

Az FP2 alapján rosszul áll(t) a McLaren és a Renault szénája. A két csapat látványosan eltérő aero-konfigurációkat próbálgatott pénteken. A Renault nagyon ‘low downforce’, a McLaren hátsó szárny pedig kiemelkedően nagyméretű, F-Duct ide vagy oda, favorittá kikiáltás (RBR és szakértők által is) ide vagy oda, az autó problémásan viselkedett a 2. szabadedzésen. De ez még nem jelent túl sokat a mai napra. Sokszor van, hogy egy csapat rossz irányba indul péntek délután, mikor a pálya fejlődésére is próbál spekulálni. De az időmérőre rendszerint kinyerik azt, amit az autó tudhat az adott pályán. A gumik, a zöld aszfalt és a hűvös, esőre esélyes időjárás mindenkinek problémákat okoz. De egy ideje már úgy tünik nekem, hogy a McLaren nem kedveli a hűvösebb időjárást, sem a zöldebb felgumizatlan aszfaltot. Az ausztráliai és a monacói időmérőn is gumifelhevítési problémákkal küzdöttek. Alacsony hőjű abronccsal az autó csúnyán el tud maradni a technikai potenciáljától.

Egyik csapatot sem tudom még igazán pozicionálni, kivéve hogy a Red Bull még mindig a mezőny legjobb technikája és a legkevésbé tűnik érzékenynek pályáról-pályára. Eléggé az optimumon van az egész autó, a mögöttük lévő mezőny hajlamos keveredni pályakarakterisztikától, időjárástól függően.

A Mercedes erősnek ígérkezik (F-Duct + Mercedes power), a Ferraritól is előrelépés várható az előző futamhoz képest. A kicsik közül érdekes, hogy a HRT erősebbnek mutatkozott eddig a Virginnél. Valószínűleg azért, mert annyi leszorítóerő lehet az autón, ami ehhez a pályához már elégséges, és eddig is jók voltak csúcssebességben. Vagyis az autónak botrányosan kevés a leszorítóereje, de öröm az ürömben, hogy emiatt a leszorítóerő-mennyiség kisebb légellenállást is indukál. A Lotus már a Toro Rosso skalpjára feni a kését…

Egy szó, mint száz, az a megérzésem hogy komoly bonyodalmak várhatóak…, ez pedig jó eséllyel izgalmassá fogja tenni az időmérőt és a futamot. Túl sok a problémát okozó faktor és szinte mindenki számára.

Ha a McLaren magára talál, illetve a Mercedes tartja a formáját, könnyen lehet, hogy véget ér a Red Bull pole pozíció hegemóniája.

Szóval Kanadai Nagydíj időmérő (19:00) és futam (18:00), a helybéli mormoták ajánlásával!

3 thoughts on “Kanadai Nagydíj – a mormoták is ezt ajánlják

  1. :D Reméljük hogy kibirják a hétvégét a kis “szemetek” baleset nélkül! :D
    Nem semmi képek! Szeretik a száguldást! :P

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s