Közkívánatra: Miért került gödörbe a McLaren?

From hero to zero. Ha megnézzük a McLaren fejlesztési hatásfokát Isztambultól Hockenheimig vagy a Hungaroringig, a riválisaikhoz (RBR, Ferrari) képest, ki kell ábrándulnunk, illetve ábrándulniuk, mert botrányosan alulmúlták magukat.

Isztambulban egy komoly upgradet kapott az autó és szabályosan tolták lefelé a pályáról a Red Bullokat, versenytempóban, de kvali-tempóban se volt jelentős lemaradásuk. Ferrari? Sehol se volt hozzájuk képest. Mindez egy aero pályán.

A következő jelentős fejlesztési csomagjuk az EBD (exhaust-blown diffuser) volt, akárcsak a Ferrarinak.

A témához köthető, hogy az elmúlt futamon szajkózták sokan, média, szurkolók, hogy a Ferrari a semmiből hogy előreugrott. Ez engem megmosolyogtat. Aki ilyet mond, eléggé feledékeny a valenciai és silverstonei Ferrari-komédiákkal kapcsolatban.

Nos, a Ferrarinál egyértelműen előrelépés volt az EBD, már az első futamon, mikor bevetették, Valenciában. Az autó erős volt a szabadedzéseken, az időmérőn és a futamon is (aztán jött az SC…). Mindkét Ferrari ott loholt Lewis sarkában. Silverstoneban már Alonso kavalifikálta magát a legközelebb a Red Bullokhoz. A pocsék rajtja, futama közismert.

Visszatérve a McLarenre, Silverstoneban, egy nagyon aero aero-pályán a régi McLaren még nagyon szépen állta a sarat. Pedig nem volt hasznára, hogy csak az utolsó szabadedzésen tértek vissza hozzá és kapkodva lett beállítva és összekonfigurálva az új EBD csomaghoz szánt első szárnnyal. Lewis volt az egyetlen, aki a győztes Webberhez közel tudott maradni a befutóig.

A McLaren eredetileg Hockenheimre tervezte az EBD csomag bevetését, de ambiciózus terveik voltak és mindenki keményen dolgozott, így előbbre tudták hozni egy futammal. Motiváltságban nem volt hiány és volt is rá ok, dupla kettős-győzelmek. Ment a szekér nagyon és azt remélték, hogy a csilli-villi kipuffancsolt diffúzorral ölükbe hullhat akár a dominancia is vagy legkevesebb, hogy elérik a Red Bull tempóját és a pontelőny és tehetséges pilótáik révén ők indulhatnak neki a legnagyobb esélyekkel a szezon második felének.

A tervek az elmúlt hetekben csúnyán szertefoszlani látszanak.

Ki merem mondani, hogy a McLaren bakot lőtt, csúnyán elrontotta a fejlesztéseit. Az igyekezet és hatalmas erőfeszítések megvoltak, de közel sem hoztak annyit a konyhára, mint amennyit papíron kellett volna. Az EBD a McLaren számára kemény dió. Az autó hűtési koncepciójához se passzolt, a felfüggesztési pontokhoz sem ideális. Silverstoneban próbálták ki először, de visszakozás lett belőle. Az autó látványosan szenvedett a tapadással, a nagy hő pedig megolvasztotta, eldeformálta az autó egyes hátsó aero-elemeit, a diffúzort is beleértve.

Jött Hockenheim, a csapat ‘fúrt-faragott’, keményen dolgozott és a hőálló fémeket nem sajnálva szépen hőállóvá tették a cuccot. Versenyeztethető lett végre. Előzetesen ‘back-to-back’ összehasonlító tesztet terveztek a régi csomaggal, a régi diffúzor koncepcióval, de ezt lefújták. A egyik ok a túlzott egyenlőség biztosítása lehetett. Az összevetést két különböző autóval lehetett volna megvalósítani, mindkét versenyzőnél egyszerre nehezen. Nem volt visszaút, a McLaren lemondott az összehasonlításról, eldobta az addig sok sikert és pontot adó fejlesztési utat, az autó eredeti koncepciójához való fejlesztési utat és a McEBD fejlesztési útjára lépett, visszavonhatatlanul.

A McEBD viszont visszalépésnek mutatkozik. Hiába van benne irdatlan sok szellemi és fizikai munka. Gyakorlatilag minden csapat többet fejlődött vele és ha az Isztambul-Hockenheim időszakot megnézzük fejlesztés szinten, a McLaren munkássága hatalmas bukás a Ferrari, Red Bull vagy akár a Renault ugyanezen időszakban elvégzett munkásságához képest. Ez már a rák haladási iránya. A Red Bullhoz, Ferarrihoz képest csúnyán hátrafelé ment a csapat.

A kilátások a címeket illetően immár egyáltalán nem rózsásak. Mindezt megkoronázta, hogy a két gyorsabb csapat bosszantóan ‘rugalmas’ technikailag, az első szárnyakat illetően.

Olyan pályák jönnek, ami jobban kedvezhet az autónak, de csak akkor van esély a címért küzdeni, ha addigra sikerül végre úgy fejleszteni az autót, hogy jelentősen gyorsuljon is. Talán van potenciál az EBD fejlesztési útban, talán vakvágány és soha az életbe nem lesz már ebből az autóból címért küzdeni képes technika. Nem tudom. A Red Bull előre figyelmeztetett, az EBD önmagában nem nagy durranás, passzolnia kell az autó egész koncepciójához is.

Szóval, miért is került gödörbe a McLaren?

‘A járt utat a járatlanért el ne hagyd…’

…főleg ha azon a járatlan úton csúnya nagy gödrök vannak.

Ez van. Innen szép nyerni.


6 thoughts on “Közkívánatra: Miért került gödörbe a McLaren?

  1. Kiváló írás. Ha ez pozitív írás lenne a McLaren-re nézve, azt mondanám hogy tetszik,

    de nem tetszik :( nagyon nem…
    De az igazság az amit te leírtál :(

  2. Én azt mondom, hogy Belgiumra vagy nagyon maximumra ütőkpesnek kell lennie ennek a vakvágányra tévedt autónak…

  3. Szia hunny! Köszi a cikket! Ez a Ferrari a semmiből előrejött dolog azért kicsit összetettebb szerintem. Az tény, hogy rengeteget javultak a fejlesztésekkel, ami az időmérőn is megmutatkozott Valenciában és Silverstoneban, vagyis 1-2 tized oda- vissza, viszont az elmúlt futamon szembeötlő volt a versenytempó növekedés is.A SC is csak csepp volt a tengerben, mert akkor még a versenyen nem tudtak volna elmenni így a McLaren mellett ezzel sem. Most viszont láthattuk a német gp-n. Mindenben eléjük kerültek, és ebben igazad lehet, vagyis a Ferrari gyorsult, a McLaren viszont hátralépett egyet. Ha hinni lehet a pletykáknak és a flexi elsőszárny akár 1 mp-et is jelenthet körönként, akkor ki lehet találni, hogy mi okozza a McLaren lemaradását is. A Ferrarinak is kellett 1-2 futam a fejlődéshez, bízom benne, hogy a Meki is képes lesz finomra hangolni a rendszert. Ha nem, akkor sajnos bukta lesz az év.

  4. Valóban kiváló írás! Köszönjük a fáradtságot! Sajnos ez nagyon könnyen előfordul amikor a tervező csoport el kell hogy térjen az eredeti, saját maguk által kitűzött irányzattól! Jött a parancs hogy ez(EBD) kell a mi kocsink hátuljára is és ez szerintem visszafogta a fejlesztési tempót ami a többi területet illeti miközben az EBD se lett túl sikeres a Mekin! A remény hal meg utoljára! :D
    Azt meg tudja valaki mondani hogy ebben a “nyári szünetben” a gyárak is bezárnak vagy ott mehet továbbra is a fejlesztés?

  5. Kiváló írás, csak gratulálni tudok hozzá. Lényegében Te is ugyanabban a dilemmában szenvedsz, mint én. Ti. ez a McLarenre formatált “kifújt” diffúzor, a teljes hátsó traktus egyértelmű vakvágány, avagy egyszerűen arról van szó, hogy a Ferrarihoz hasonlóan nekik is időre lesz még szükségük. Ne feledjük, a vörösök Valenciában vetették be először, az igazán jelentős javulást mégis csak Hockenheimre érték el. Tudom, Valenciában és Silverstone-ban is erősödtek, az adaptálást láthatóan könnyebben (vagy ügyesebben) megoldották, áttörésnek azt mégsem mondanám.
    A McLarennél mindez tkp. csak a Német GP-n debütált, majd nálunk volt a második felvonás. Egyszer Webbert, másszor Massát sikerült megverni vele, legutóbb pl. tartani tudta Lewis keményebb specifikáción Alonso tempóját. Én ezt pozitív előjelnek gondolom a hosszabb tengelytáv miatt előnyösebb helyszínek előtt.
    Rengeteg a munka, egyben osztom aggodalmadat, sokunkban felvetült, hogy talán nem kellett volna letérni a sikeresnek ígérkező útról. Ld. Valenciában az áthajtásos büntetést megelőzően Lewist gumispórolásra szólították fel, mondván a futam végső szakaszában letolhatja majd Vettelt…

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s