To f-duct or not to f-duct – that is the question

4. Lewis Hamilton 341.2 km/h NO F-Duct
21. ! Jenson Button 329.3 km/h F-Duct

Pos. Driver Ultimate lap Gap Deficit to best
1 Vettel 1′22.839 0.000
2 Hamilton 1′22.876 0.037 0.278
3 Alonso 1′22.915 0.076 0.000
4 Massa 1′22.925 0.086 0.136
5 Button 1′23.070 0.231 0.140

HU: A McLaren nem csinált monzás F-Duct szárnyat! (Ennek ‘költségcsökkentési szabályozási’ okai is lehetnek; nem lehet korlátlan számban szárnytípusokat ‘tenni’ az autóra egy szezon folyamán.) Csak egy közönséges ólajtó méretű van, amit Spában is használtak. Ez Monzára vicc! Az, hogy ennek ellenére még FP1-et is tudott nyerni, az azért lehetett, mert felgumizatlan volt a pálya, erős a Mercedes motor és (ahogy azt Tim Goss elmondta a napokban) kiváló aerodinamikai hatékonyságú az autó, magyarul kis légellenállású.

Ettől függetlenül a McLaren készült egy specialitással, de a riválisoktól nagyon eltérő módon. Mígy a legtöbb csapat kisméretű, de F-Duct-tal is ellátott szárnyat csinált, addig a McLaren csak a másik végletet, egy teljesen konvencionális alacsony profilút, ami F-Duct mentes. A csomaghoz készült egy hagyományos motorborítás is. Számomra ez tűnik a nyerőnek, de mindkét konfiguráció meg tudná nyerni a futamot. A két McLaren kiemelkedett ma a mezőnyből, mindegy milyen szárnyat tettek rá. Az, hogy a második szabadedzés vége látszatra nem ezt mutatja, csak azért van, mert a McLaren ekkor nehezebb autóval körözgetett a gumi-tesztelős programjuk keretében.

Én nagyon remélem, hogy a versenyen is ‘küzdőképes’ konfigurációt választják, minimum Lewisnál.

Ez abszolút a McLaren versenye. Csak ők szórakozhatják el, például egy sebezhető csúcssebességgel. Ez az autó F-Duct nélkül is kiváló, sőt, enélkül a jobb, mert lesz támadó és védekezőképessége brusztolni, ha kell.

Felgumizott pályán már lehet hogy pocsék lesz a túl nagy F-Duct szárny, mert feljavulnak a javuló tapadással a kis leszorítóerejű autók mához képest.

Még ha erős is maradna az F-Duct aero konfiguráció az időmére és Button képes lesz vele behúzni a pole-t, mire számítson ilyen csúcssebességgel? Sok jóra ne, már a rajtnál elszállhat az első helye! A versenyen versenyezni kell, egy ilyen egyenesekben lebénuló autóval ezt nehéz lenne pont Monzában.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s