Forgatókönyvek az Olasz Nagydíjra

McLaren variációk egy témára avagy hogyan tegyük nehezebbé a dolgunkat, mikor túl könnyűnek ígérkezik…

FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D’ITALIA 2010

Starting Grid

R1
1. Fernando Alonso 1′21.962
Ferrari
2. Jenson Button 1′22.084
McLaren-Mercedes
R2 3. Felipe Massa 1′22.293
Ferrari
4. Mark Webber 1′22.433
Red Bull-Renault
R3 5. Lewis Hamilton 1′22.623
McLaren-Mercedes
6. Sebastian Vettel 1′22.675
Red Bull-Renault
R4 7. Nico Rosberg 1′23.027
Mercedes
8. Nico Hülkenberg 1′23.037
Williams-Cosworth
R5 9. Robert Kubica 1′23.039
Renault
10. Rubens Barrichello 1′23.328
Williams-Cosworth
R6 11. Adrian Sutil 1′23.199
Force India-Mercedes
12. Michael Schumacher 1′23.388
Mercedes
R7 13. Kamui Kobayashi 1′23.659
Sauber-Ferrari
14. Sebastien Buemi 1′23.681
Toro Rosso-Ferrari
R8 15. Jaime Alguersuari 1′23.919
Toro Rosso-Ferrari
16. Pedro de la Rosa 1′24.044
Sauber-Ferrari
R9 17. Jarno Trulli 1′25.540
Lotus-Cosworth
18. Heikki Kovalainen 1′25.742
Lotus-Cosworth
R10 19. Vitantonio Liuzzi 1′25.774
Force India-Mercedes

20. 15. Vitaly Petrov* 1′23.819
Renault
R11 21. Lucas di Grassi 1′25.974
Virgin-Cosworth
22. Bruno Senna 1′26.847
HRT-Cosworth
R12 23. Sakon Yamamoto 1′27.020
HRT-Cosworth

24. 21. Timo Glock** 1′25.934
Virgin-Cosworth

*5-place penalty for impeding Timo Glock / +5 feltartásért
**5-place penalty for breaking the seal on his gearbox / +5 váltómódosításért

Csemegének ígérkezik a mai futam, több okból is. A rajtrács első sorát olyan versenyzők foglalhatják el, akiknek pont erre van szükségük, hogy életben tartsák és megerősítsék világbajnoki esélyeiket. Fernando Alonso jelenleg 41 pontos lemaradással ötödik a bajnoki ponttáblázaton míg Jenson Button 35 pont hátránnyal negyedik. A bajnokság két éllovasa, akik kis különbséggel állnak az első két helyen riválisaiktól valamelyest elhúzva, nem szerepeltek kiemelkedően az időmérőn. Mark Webber a negyedik rajtkockát szerezte meg, míg a bajnokságot 182 ponttal vezető Lewis Hamilton csak az 5. pozícióból rajtolhat.

A rajtrács alapján a bajnokság az újbóli kiegyenlítődés felé veszi az irányt csökkentve a különbségeket az 5 fő rivális között. A győzelemre egyértelműen Alonsot és Buttont látom favoritnak. Véleményem szerint a Ferrari technikailag telibe trafálta a pályának optimális konfigurációt (a Red Bull is, csak számukra ez nem volt elegendő egy első sorhoz, de egyáltalán nem olyan gyengék már ezen a pályán, mint tavaly voltak; technikai hátrányuk minimálisnak tűnik az időket nézve), míg a McLaren érthetetlen módon egy előzetesen várt tiszta dominanciát dobott el magától azzal, hogy nem készített F-csatornás Monza-szárnyat és csak két extrém végletet hozott, egy nagy méretű és légellenállású más pályákon használatos F-csatornás hátsó szárnyat, ami még eddig soha nem látott jelenség Monzában, jegyezte meg Martin Brundle a BBC szakkommentátora, és egy extrák nélküli hagyományos Monza-szárnyat, amilyet tavaly használtak a csapatok ezen a versenyen (talán van is köze a tavalyi McLaren szárnyhoz, így nem volt egy nagy befektetés ezzel előrukkolni).

Hogy ennek mi lehet az oka? Elbizakodottság? ‘Mi találtuk fel az F-csatornát és az olyan jó, hogy még erről az ólajtóról is elégségesen leveszi a légellenállást, nem csinálunk belőle speciális változatot egyetlen futam kedvéért!’ A dolog ennél összetettebb lehet. Az autó kasztnija (szárnyaktól elvonatkoztatva), az autótest kiváló légellenállási értékekkel rendelkezik, erre Tim Goss, a csapat főtervezője utalt egy nem régi nyilatkozatában. Az autó mutatja is az ezt alátámasztó jegyeket és eredményeket. Egy F1-es autó minimum magassága elő van írva, ezért nem erre kel érteni, de az autó ‘le van ültetve’ az orr, a monocoque tekintetében, hűtőnyílásai kicsik, az oldaldoboz nagyon alávágott és kicsi, az autó hátsó teste pedig ‘csepp formában’ végződve felteszi az i-re a pontot a kis légellenállás tekintetében. Ennek köszönhetően az autó meghökkentően versenyképes lehet még olyan förmedvény hátsó szárnnyal is, amit a monzai hagyományok ‘meggyalázásának’ is mondhatnánk.

A Williams csapat technikai igazgatója, Sam Michael elmondta az Olasz Nagydíjra felvezető időszakban, hogy nem érti a McLaren bizonytalanságát az F-csatornát illetően, hogy miért akarná leszerelni Monzára, ‘no brainer’, egyértelmű haszon a pályára. Épp ezért a potenciálisabb csapatok java része el is készített egy kisebb profilú szárnyat speciálisan Monzára és ezekről az F-csatornát sem felejtette el. Így az autók a kanyarokban is elfogadhatóan stabilak és mégis kiváló csúcssebességgel is rendelkezhetnek. A McLaren pilótái, akik eltérően választottak a rendelkezésre álló két csomagból, ezen két lényeges jellemzőnek csak a felével rendelkezhetnek. Button sínen haladva érezheti magát a sikánokban és nagy sebességű kanyarokban temérdek leszorítóerejének köszönhetően, de az autó végsebessége aggasztó, a 22. leglassabb. Csak a 2 HRT ért el kicsit lassabb csúcssebességeket, de ők gyakorlatilag nincsenek a térképen épkézláb köridő tekintetében, mozgó sikán szerepre kényszerülnek és szánható (vagy szánalmas?) módon még tisztességes Monza szárnyuk sincs! Megdöbbentő, egy teljesen közönséges szárnyat használnak, így egyértelmű, hogy miért tök utolsók (végsebességben is), holott a többi újonc csapatnak rendes alacsony profilú szárnya van.

FORMULA 1 GRAN PREMIO SANTANDER D’ITALIA 2010

Qualifying Speed Trap

Pos No Driver Time of Day Speed
1 17 Jaime Alguersuari 14:08:16 348.7
2 16 Sebastien Buemi 14:08:54 346.4
3 2 Lewis Hamilton 14:59:50 344.3
4 23 Kamui Kobayashi 14:29:44 343.0
5 4 Nico Rosberg 14:40:24 342.6
6 14 Adrian Sutil 14:31:36 342.2
7 10 Nico Hulkenberg 14:07:21 341.8
8 3 Michael Schumacher 14:16:39 341.5
9 9 Rubens Barrichello 14:07:53 341.2
10 7 Felipe Massa 14:33:27 341.1
11 8 Fernando Alonso 14:29:01 341.0
12 6 Mark Webber 14:51:38 339.4
13 18 Jarno Trulli 14:16:24 338.7
14 11 Robert Kubica 14:51:45 337.6
15 19 Heikki Kovalainen 14:19:17 337.1
16 24 Timo Glock 14:17:42 336.9
17 5 Sebastian Vettel 14:41:32 336.0
18 22 Pedro de la Rosa 14:07:25 332.4
19 12 Vitaly Petrov 14:40:40 332.1
20 15 Vitantonio Liuzzi 14:02:54 331.5
21 25 Lucas di Grassi 14:05:42 331.0
22 1 Jenson Button 14:04:52 329.5
23 21 Bruno Senna 14:16:09 324.5
24 20 Sakon Yamamoto 14:05:44 324.2

A McLaren (és különösképpen Hamilton) úgy gondolhatta, hogy technikai okokból kifolyólag pont az Olasz Nagydíj lehet az utolsó verseny, ahol viszonylag kényelmesen begyűjthetik a maximum pontokat, egy kis lélegzetvételhez és biztonsági tartalékhoz jutva a Red Bull és különösképpen Webber ellenében, akinek harmatos monzai pontszerzést vélhettek az autója anti-Monza vonásai miatt. Hát ez nem igazán jött be az időmérő alapján, habár a versenyen még lehet javítani.

És, hogy mi lehet az egyik nyomós ok a helyzetért? Van egy úgynevezett Resource Restriction Agreement (röviden RRA), ‘anyagi forrás korlátozó egyezmény’, ami korlátozza, hogy a csapatok mennyi szárnyvariációt készíthetnek és tehetnek az autóikra egy szezon folyamán.

A McLaren elismerten jelentős aerocsomagokkal készül a következő versenyekre. Még az RRA-től függetlenül is hanyagolni akarták a Monzára fordított jelentősebb figyelmet és erőforrás befektetést. Magyarul félvállról vették és nem akartak túl sok szárnytípust tervezni és túl sok energiát és időt fordítani egy olyan csomagra, amit csak egyetlen futamon használhatnak, egy olyan futamon, amit enélkül is könnyen behúzhatónak reméltek. Tévedtek! De az is lehet, hogy hosszú távon gondolkoznak és a következő futamokra fel akarnak fejlődni a Red Bull ellen a bajnoki címek megszerzéséért és ezért gőzerővel ezen fejlesztésekre koncentrálnak.

Részben emiatt pedig a bajnokságra leginkább esélyes versenyzőjük, de mondhatom azt is, hogy mindkét versenyzőjük egy faramuci technikai helyzetbe kényszerült a mai futamra.

Hamiltonnak két forgatókönyvet látok a mai napra, ennek keveréke halovány, mert a fő kérdés számára, hogy vagy tud előzni vagy nem! Ezért a kettősség. Ha az autója képes normálisan, túl sok leszorítóerő-vesztés és csúszkálások nélkül haladni más autók mögött, akkor támadóképes lehet és lesz haszna a végsebesség fölényének, habár el kell ismeri, hogy mindkét rivális autónak egészséges csúcssebessége van, szóval nem lesz egyszerű előzni őket már csak azért sem, mert egy F-csatornával szerelt Ferrari és Red Bull a féktávokra maximum leszorítóerőt használ a fékstabilitásért, így rövidebb féktávra képesek, mint Hamilton, akinek hamarabb kell fékeznie és az előzés befejezését és a visszatámadás elleni védekezést is olyan zónában kell végrehajtania, ahol autója esetlen. Ahogy megjegyezte, nehéz versenyre számít és nehéz lesz előznie, mert az összes ellenfele gyorsabb a kanyarokban. Az autója beállításai miatt a gumijai is jobban fognak használódni a lassabb részeken és más autók mögötti való csúszkálás miatt. Az időmérő alapján hamar el tud vérezni az autó tempója, már akkor is ha még nincs is olyan közel az előtte lévő autóhoz. Így a másik forgatókönyv számára, hogy nem lesz jó futama és nem fog előzni, le fog ‘nyugodni’ valamelyik halványabb pontszerző helyen, a futam után meg be fog olvasni valamelyik wokingi észkombájnnak, akinek az ötlete volt, hogy ne legyen F-csatorna a speckó Monza csomagjukon. Csak a rajtnál és az első körben nyerhet pozíciókat, de a kis leszorítóerő ez ellen is szól, mert nehéz lehet az autóval jól kigyorsítani az mechanikai tapadásra épülő elrugaszkodás után és az első sikánhoz érkezéskor is hamarabb kell majd fékeznie. Az első 10 helyről rajtoló versenyző közül egyedül neki nincs F-csatornája. Ez azért beszédes, hogy mennyire lehet jó ötlet a mellőzése.

Fernando Alonso már kényelmesebb helyzetben van, megérdemelten. A Ferrari kiváló munkát végzett a hazai pályán, versenyzőik pedig jól szerepeltek az időmérőn. Az autó jól viselkedik a pályán, ideális lehet a versenyre is. A Ferrari vette a vesződséget és készített egy kisebb profilú F-csatornával ellátott hátsó szárnyat, ami remekül muzsikál. A szárnyon megfigyelhető, hogy a közepétől, ahol az F-csatorna csőrendszere csatalakozik a szárnyhoz, az oldallapok felé csökkentették a szárny magasságát, hogy a profilja kisebb lehessen, de  középen meg elégséges a cső csatlakoztatásához. Egy kifinomult szárnyról van szó, amit nem csak ripsz-ropsz összedobtak. Esélyes, hogy Alonso sima rajt-cél győzelmet fog aratni. A Ferrari egyébként hosszú idő után szerzett újra pole pozíciót. Legutoljára Felipe Massa rajtolhatott az első rajtkockából, még ‘egy régi formulában’ 2008-ban, az emlékezetes szezonzáró Brazil Nagydíjon.

A Ferrari tehát újra visszatért az élre, a Red Bull pedig kénytelen nélkülözni ez évben megszokott dominanciáját. Az eddigi 12 pole pozíció után elég harmatosnak tűnik a 4. és 6. hely. Kiemelkedő helyezésekre nem számítok tőlük, de a lemaradásuk nem olyan jelentős.

Massa szerepe is érdekes lehet a futamon. Nem tudom, hogy mehet e egy futamgyőzelemért, ha a rajt utáni tülekedésből ő jönne ki jól, míg csapattársa el lesz foglalva Buttonnal. Ha nem akkor érdekes, netalán szemtelen szárnysegéd szerepköri versenyzés várható tőle a riválisok lepattintására.

Dicséretes a Williams-Cosworth kvalifikációs eredménye is, ami mutatja, hogy 1. a Cosworth motorban van paci szép számmal 2. Nico Hülkenberg beletanult a szakmába és van keresnivalója a forma-1-es mezőnyben. Az időmérőn a tavalyi nagydíjgyőztes csapattársát győzte le, aki pedig nem ügyetlen ezen a pályán.

Kubica sötét ló, mint mindig, de az autója most gyengébbnek mutatkozik erre a pályára. Adrian Sutil, aki tavaly majdnem megszerezte a pole pozíciót és az első sorból rajtolhatott, ezúttal nem tudott bekerülni a legjobb 10 közé. Az autó már behemótabb, mint a tavaly kis légellenállású csoda és ők is egy szokványos Monza szárnyat használnak, amivel az autó közel sem olyan acélos, mint tavaly volt.

A futam igazi csemegéje az lett volna és az lehet, amennyiben a mclarenes felküzdi magát odáig, ha az ősi ellenségek megejthetnének néhány pengeváltást a futam során. Ha nem lenne egyértelmű kikről beszélek; a 2007-es Olasz Nagydíjon kettős győzelmet szerző egykori csapattársakról.

Nem tudom mennyire lennének előzékenyek egymás iránt, de Alonsonak nincs igazán vesztenivalója és nem szívesen asszisztálna egy Hamilton győzelemhez és kétszeres világbajnoki címéhez. Pikáns lenne. Bízok benne, hogy sor kerülhet rá a mai napon, de tartok tőle, hogy sírás lenne a vége az egyik fél számára…

4 thoughts on “Forgatókönyvek az Olasz Nagydíjra

  1. Hát a nemlétező harmadig forgatókönyv lett a befutó. Sajnálatos, de a motor legalább megmaradt, tudom sovány vígasz.

    • Pedig erre is gondoltam.

      Végül is ‘sírás lett a vége’, és akkor amikor Hamilton ott volt Alonso és szárnysegédje sarkában.

      Technikai beállítottságú ember lévén én azt sajnálom a legjobban, hogy nem láthattuk meg, hogyan teljesített volna ez a speciális csomag. Többet szerettem volna látni a vele való versenyzésből, még ha végül Hamilton ki is esik saját hibájából. Nekem így unalmas volt a futam és sajnálom azokat az alkalmazottakat is, akik keményen dolgoztak azért, hogy ez az autó az egyetlen futamán jó eredményt érjen el.

      Hamilton elkalkulálta az esélyeit annál a sikánnál. A Ferrari autó meg hihetetlenül masszív. A McLaren felfüggesztés meg kevésbé.

  2. Noha számukra felért egy pole pozícióval, de Sutil tavaly “csak” a második rajtkockát tudta megkaparintani, Hamilton mögött. Kimivel hárman indultak lágy szettel, 3 kiállásos taktikával. Ross Brawn csillogtatta zsenijét. Annak dacára, hogy Kovalainen révén csupán 3 pont jutott kedvenceimnek, az év egyik emlékezetes futama volt. Én taktikailag szeretem figyelni a nagydíjakat, szerintem e téren zseniális volt.
    Amúgy örülök, hogy alátámasztást nyert remek dolgozatodban elképzelésem a furcsa setup-választásról. Elbizakodottságukkal könnyen pórul járhatnak.

    • Igen, rosszul írtam. Elnézést mindenkitől! Pedig nemrég néztem az akkori eredménylistát és fel is tűnt, hogy a Force India milyen kicsivel kapott csak ki az időmérőn. Talán emiatt emlékezetből túlértékeltem Sutilt és összekevertem a pozíciókat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s