Mi változik 2011-re?

…amit eddig tudhatunk.

– az állítható első szárny betiltva
– állítható hátsószárny (szabályzásáról még nem tudunk sokat; időmérőn szabadon használható lenne, versenyen meg akkor, ha két másodpercen belül vagy egy autó mögött; fékezés automatikusan alapállásba küldi a szárnyat, maximum leszorítóerő)

– Pirelli – Ez egy lényeges változás; egy új abroncstípus még aerodinamikailag is másként viselkedhet. A Pirelli abroncsok egyelőre lassabbak, mint a Bridgestone volt, jelenleg akár 2 mp-cel is. A keményebb keveréket még nem találta el a Pirelli, a lágyabb abroncsot már megdicsérhették a pilóták. De összességében a Pirelli abroncsoknak rövidebb élettartamuk lehet, talán könnyebb őket felmelegíteni is és inkább a túlmelegedésre lehetnek hajlamosak bizonyos körülmények között, mintsem a problémás/elégtelen felmelegítésre, ami szemcsésedést is tudott okozni az eddigi abroncsokon.

– KERS – 2009-es energiamennyiséggel és szabályokkal (de a csapatok ettől függetlenül nem csak leporolják, hanem fejlesztik is könnyebbre, hatékonyabbra; pl. a McLaren új KERS-éről közölt a Racecar Engineering egy fülest, hogy ‘jobban hidraulikus és kevésbé elektronikus lesz’ az elődjénél)

– Lyukas padlólemez-elvű többszintes diffúzorok betiltva – Itt jegyezném meg, hogy az EBD nem keverendő a DDD-vel vagyis a kipufogóval fújatott diffúzor-megoldások nem kerülnek betiltásra, sőt az egyik sláger lesz jövőre és emiatt talán már nem csak egy vonórudas hátsó felfüggesztésű autó lesz a mezőnyben. Azt nem is kellene mondanom, hogy tavaly is és idén is csak a Red Bull Racing autója rendelkezett ezen klasszikus megoldással.

– 620 kg-ról megnövelt minimum tömeg (630-640-re, még az Autosport újságírói sem tudják pontosan; Hogy tévedésből vagy tárgyalási okokból, de Dieter Rencken is egyszer 640-et írt, másszor meg 630-at.) Emlékezzünk, hogy a KERS debütáló évében még csak 605 kb volt a minimum tömeg. Aki még nem tudná, a minimum tömegbe nem számít bele az üzemanyag, alapvetően az autó ‘üres’ tömege plusz a pilóta a cuccaival hozzáadva.

– A fenti ponthoz kapcsolódik, hogy a kerékrögzítő ‘láncok’ erősítésre és duplázásra kerülnek; emiatt is növelik a minimum tömeget, hogy erre jusson kerettömeg anélkül, hogy bele kelljen karmolni a ballaszttömegbe, ami manapság wolfram; F1-ben használatos angol nevén tungsten. A ballaszttömeg maximuma változó és titkolt információ. 50+ kg vagy akár 80 kg vagy több is lehetett (pl. 2008-ig terjedő formulában, azóta méretesebbek lettek az autók és ez megnövelhette a szerkezeti tömeget is). Elméletben minél több, annál jobb lehetőségeid van a tömegközéppont talajhoz való közelítésére és ‘az autó tömegszerkezetének az ideális középpont felé koncentrálására’. Ezáltal növekszik az elérhető kanyarsebesség és javulnak a kanyarodási jellemzők.

– pilóta vezérelte F-Duct betiltva, de a passzív megoldások állítólag nem

– fix súlyelosztás 46,5:53,5 plusz-mínusz 0,5% toleranciával (egyes megjegyzések szerint csak időmérőre; de újfent, ezen megjegyzés időpontjában még nem biztos, hogy le volt fixálva a szabálykönyv)

– 5 hétvégés váltó 4 helyett (ezt onnan tudom, hogy aki nemrég látogatott az MTC-be és a composite részlegbe is bekukkanthattak, épp a váltóház készítésével voltak nagy munkában, és ott hallott ilyet; ez se tuti infó; sehol máshol nem hallottam róla, se hírben, se nyilatkozatban, csak a szabálykönyv mondhatja meg biztosra, amit az FIA még nem publikált a 2011-es szezonra. Talán néhány héten belül vagy legkésőbb valamikor januárra-februárra ez megtörténik.)

– A motorszabályt is szigorítani akarták 8/szezon/versenyző, 7-re vagy 6-ra, de erről ‘végül’ lemondtak (ennyi hír volt róla, de ki tudja, még meggondolhatják magukat)

Amennyiben eszembe jut még több dolog is illetve több információ birtokába jutok, kiegészítem a listát. Egyelőre össz-vissz kábé ennyit lehet tudni.

One thought on “Mi változik 2011-re?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s