A Motorsport Világtanács jóváhagyta…

Formula 1

A WMSC jóváhagyta egy új motorspecifikáció bevezetését 2013-tól, kiemelve az FIA elkötelezettségét a fenntarthatóság növelésére és figyelembe véve az autóipar szükségleteit. A motorgyártókkal és a szakterület szakértőivel folytatott párbeszédet követően, az erőforrások négyhengeresek lesznek, 1,6 liter [hengerűrtartalom] nagynyomású benzinbefecskendezés 500 bar-ig, maximum 12000 fordulat/perc.

A motorok 35%-os csökkenést biztosítanak üzemanyag-fogyasztásban és kiterjedt energiakezelési és energia-visszanyerő rendszerekkel fognak rendelkezni úgy, hogy meg fogják tartani a jelenlegi teljesítményszintet. 2013-ban 5 motor lesz engedélyezve pilótánként, de egy évvel később a korlát négy lesz.

Sport- és Technikai szabályzat

Változtatások a 2011-es Sport- és Technikai szabályzatban magában foglalják:

– A 39.1 cikkely törlése (csapatutasítás). A csapatok emlékeztetve lesznek, hogy a sport lejáratásáért a Nemzetközi sportkódex 151/c és idevonatkozó  rendelkezések alapján lesz ellenük eljárás!

– Módosítások/kiegészítések a versenybírák által kiszabható büntetések listáján

– Revíziók a vezetéshez és a vezetői magatartáshoz

– A bokszutca gyors-sávja szélességének korlátozása

– Olyan szabály bevezetése, amely engedélyezi a Versenyigazgató számára a bokszutca verseny alatti lezárását biztonsági okokból

– Intermediate abroncsok újra-bevezetése 2011-re

– Büntetések bármely versenyzőnek, aki elmulasztja mindkét száraz időjárásra való abroncs használatát a verseny alatt

– Váltók 5 versenyhétvégére 4 helyett

– Tisztázás, hogy mikor előzhető a Safety Car

– A mozgatható hátsó szárnyakkal kapcsolatos szabály alapelvek finomítása

– A referencia sík jobb definíciója, hajlékonysági tesztek megerősítése, különösképpen a padlólemez elülső részén

– Kilyukadás elleni védőpanelek engedélyezése a pilóta lábainak védelmére

Módosítások/kiegészítések 2012-re:

– A csapatok kommunikációinak hozzáférhetővé tétele a közvetítők felé

– Biomasszából készült üzemanyag-összetevők belefoglalása

– Korlátozások a felfüggesztési elemeken (suspension uprights)

2 thoughts on “A Motorsport Világtanács jóváhagyta…

  1. Nekem csak az nem világos, hogy csapatutasításnál mi a határ, mi az ami belefér (nem ront a sport jó hírnevén) és mi az ami nem?

    • Nem is lehet világos. Ez teljesen a szabályozó testület morálján, elvein és céljain múlhat csak.

      Ha nagy lesz a közfelháborodás korán elkezdett csapatsorrend vagy kettes számú pilóták korai ellehetetlenítése miatt, akkor indulhat is az első eljárás, ami precedenst teremthet.

      Az egy dolog, hogy a Sportszabályzatból kikerült valami, az meg egy másik, hogy a kérdéskört betolták a Sportkódex hatálya és szabályai alá. A versenyzőkre és csapatokra mindkét szabálygyűjtemény érvényes.

      A kérdés alapjában az, hogy az FIA mennyire akarja az F1-et sportszerűvé tenni. Pl. az egyértelmű, hogy olyan dolgokban, mint hogy a matematikailag már esélytelen versenyző segíti a csapattársát a szezon végén nem von maga után semmilyen eljárást és büntetést, mert ezt még az ellenszurkolók is meg szokták érteni, ez nem is okozna közfelháborodást.

      Szerintem nem tenne jót a sportnak, ha az élcsapatok már a szezon elejétől csapatsorrend szerint működnének. Ilyet nem engedhet az FIA. Így is örülhetünk, hogy van 2-3 élcsapat, amelyik küzdhet az egész év folyamán. Az nem tesz jót a sportnak a 4-6 versenyzős bajnoki küzdelemből már a szezon első felében mesterségesen 2-3 fős küzdelmet csinálnak. Ez nem lehet jó a sport értékének. A kedvezményezett versenyzők teljesítményének értékét is degradálná.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s