A kipufogórejtélyről

Elérkeztünk a 4. tesztnaphoz, a talány az első napon kezdődött és még mindig nincs konkrét bizonyos megoldása.

(Kattints a beágyazott linkeken ScarbsF1 képeihez)

Van egy hagyományos, meg van egy furcsa, amikor egy kanyarodó cső látszik hátulról és nem találni kipufogónyílást. Legalábbis így tűnik. Persze számomra az is kérdés, hogy kifele kanyarodik az a cső vagy befele és mégis hátra megy, csak a középvonalhoz közelebb eltűnik a sötétben. (De ez csak egy mellékgondolat, ugyanis a splitter-nél ‘barmolás’ látható és egy csőkivezetés-szerűség, tehát valami gyanús és elől is.)

Amennyiben a visszafordítás előre vezeti a kipufogócsőt, a splitter-nél és a bargeboard-nál (terelőlemez az oldaldoboz előtt) kellene felfedeznünk a kipufogónyílást.

És akkor visszaérkeztünk az AMuS képhez:

Possible FEE testing hack?

És erre írtam meg (ScarbsF1-nak) a legújabb koncepciómat.

Ez az egész csak egy korai ‘barmolás’ kipróbálni a FEE koncepciót (FEE = forward exit exhaust; elől kivezetett kipufogó) . Mert az a kipufogónyílás abnormálisan kicsi és az is abnormális, hogy leghátulról kanyarodik vissza. Ha FEE-t csinálnak az egész kipufogócsonkot nem ilyenre kéne csinálniuk, hogy rövidítsék a csőt, mert a hosszítás pacik elvesztésével jár.

És ehhez már könnyű is elképzelni, hogy az alkatrészhiány pl. megrepedt kipufogócső lehet. Ez egy korai tesztverzió, nehezen lehetett belőle sok, meg amúgy is barkács, csak a McLaren sietett kipróbálni a FEE-t, mert kifutnának az időből, mivel ez már a második teszt.

És ezzel klappol is, hogy van úgy hogy hosszú órákra eltűnnek a garázsban. Így volt tegnap és tegnapelőtt is a délelőtti futás után. Scarbs úgy tudja és ezt már más forrásból is hallottam, hogy időigényes a kétféle kipufogó közti váltás.

És még hogyha nincs is törött kipufogócső, ezzel a hackkel nem lehet sok kört teljesíteni. Ez is megmagyarázná az alacsony körszámot és kevés futást.

—–
Az is felvetődött bennem, hogy a FEE nem igazán passzol az autó aerodinamikai koncepciójához és az autótest formavilágához.

Alapvetően a FEE egyik legnagyobb haszna (legalábbis ezt mondják róla), hogy tereli, gyorsítja a levegőt egy olyan részen, ahol hajlamos lelassulni és turbulensé válni. Tehát ‘löki oldalra’, hogy ‘tessék mennyé arra és kerüld meg gyorsan az oldaldobozt, aztán meg fuss be a diffúzor fölé’. Ennyi a parasztaerodinamikai koncepció zanzásítva.

Na mármost az U-oldaldobozok* miatt a McLaren felül operálna hatékony és energikus légáramlásokkal, emiatt az oldaldoboz nincs közel sem úgy alávágva, mint a többieknél. A hely szűkös a FEE-nek kedvező kipufogócsonkot kialakítani. Jelenleg emiatt is furcsán leghátulról kénytelen visszakanyarodni a cső. Ha kedvezőt alakítanak ki ami rövidebb és előre indul el az alapformájában is, azzal beleharaphatnak az U mélyedésbe és a saját aerodinamikai koncepciójukat rontják le vele.

*Szerintem egyértelműen nem azért lett U a neve, mert az L és a J 1 U-t tesz ki, hanem mert mindkét oldali oldaldobozban van egy U-vályú.

One thought on “A kipufogórejtélyről

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s