McLaren-hisztéria

McLaren MP4-26

Valójában nem tud meghatni az egész, sose voltam olyan aki túlaggódta az ilyen dolgot, bár a helyzet szerintem egyáltalán nem olyan rossz ahogy a vészmadarak gondolják.

De nem emiatt nem idegesít a McLaren problémás tesztszezonja.

Van a McLarennek valami privilégiuma, létjogosultsága, előjoga, hogy márpedig nekik legelöl kéne tartózkodniuk? Újra kell értékelni, hogy kinek miért kedvence ez a csapat. Csak, mert rendszerint elől vannak? Oké, nincs ezzel semmi baj, ha ez is faktor volt vagy még az is, hogy a csapat a kedvencünk, de amikor már a szívünkhöz nőttek, akkor már ezt el kéne felejteni, mint fő okot, szerintem.

Miért is van egyáltalán kedvence az embernek? Az okok, amik így hirtelen eszembe jutnak, a teljesség igénye nélkül, saját elgondolás alapján, hogy az ember valamivel azonosuljon, egy kicsit jobban együtt érezzen, egy kicsit nagyobb figyelemmel kövesse, (meg hogy így ő maga is versenyezhessen, ‘rivalizáljon más szurkolókkal’ játékból, szórakozásból). Tetszhet a stílus is, az image is, ami talán passzolhat is a stílusodhoz vagy a személyiséged egyes vonásaihoz, de ez nagyon sokrétű és mindenkinek más-mást jelenthet. Ezt csak érinteni szándékoztam, túl mély téma.

A lényeg, hogy ne vegyük magától értetődőnek a jót és a sikereket. Nem pusztán a célállomás (győzelem és bajnoki cím) a lényeg, hanem az utazás.

Ezek a srácok keményen dolgoznak, hajtanak és sikert akarnak. De van még 11 másik csapat is, akik sikert akarnak és ők is nagyon akarják. Ez a szép ebben a sportban (is); a küzdelem. És ehhez, szurkolói részről, nem igazán passzol, hogy ha jól megy a csapatnak, akkor élvezem a sikerüket, mintha én is hozzátettem volna (mondjuk, ha vettél merchandise-t vagy ‘támogattad’ a csapat szponzorait akkor közvetlenül valamennyire te is hozzátettél talán), ha meg rosszul mennek a dolgok, akkor meg ‘szidom őket, mint szódás a lovát’!

A siker nem garantált és nem csak rajtad áll, akármilyen keményen és jól dolgozol is mert az ellenfelek túltehetnek rajtad. És nem te végeztél rossz munkát, hanem mások még annál is jobbat. Ezt el kell fogadni.

Ugye ma volt a Williams csapat hivatalos bemutatója és hallgattam benne Sam Michael szavait. Ők sem igazán tudják, hogy ki hol áll, és hogy ki hol fog állni akkor mikor jönnek az első versenyek. A fejlesztési tempó extrém gyors a tesztszezonban és akinek egy problémás és később kezdett tesztidőszak miatt még ki sincs ismerve és be sincs állítva az autója, az úgy tűnhet, hogy nagyon rossz az autója.

És itt nem olyan beállításokról van szó, amit néhány óra alatt megtalálhatsz. Itt a hosszú távú autókiismerésről és hangolásról van szó, amelyet extrém esetben az egész szezonban keresgélhetsz. Egyfajta optimalizáció, a több száz, több ezerféle variációból megtalálni azt vagy azokat, aminél ez autó el kezd ‘szárnyalni’ és hozza a legjobb tudását.

Pl. tavaly szezon végén ilyen optimalizációval ‘fejlesztett’ és fejlődött a Mercedes. A csapatnak már nem voltak jelentős teljesítménynövelő frissítései, ennek ellenére egyáltalán nem kezdtek lemaradni köridőben az autóikat még keményen frissítő élcsapatoktól. Talán még fejlődtek is hozzájuk képest. Mindez alapvetően abból jött, hogy több idő volt a set-up-pal foglalkozni és kiismerni az autót, hogy mi lehet a legjobb beállítása.

És akkor ott vannak még a tényleges frissítések. A McLaren még a tavalyi első szárnyat használta eddig (ez teljesen normális, és így volt egy évvel ezelőtt is, hogy a szezonkezdő új szárny és aerocsomag csak az utolsó teszten került az autóra). És ez nem rejtegetés, hanem a fejlesztés és gyártás szorított ütemezése és átfutási ideje miatt van így. A legújabb elemek még nem készültek el ezidáig.

Meg a hőmérséklet…, a teszten túl hideg van és az abroncsok nem úgy viselkednek még, ahogy normális közegben fognak, a Pirelli szerint is. Márpedig, ha valaki még nem érzett rá az új abroncsokra, nem ismerte ki, nincs az a jó autó, amit a nem működő abroncsok ne húznának le csúnyán. Szóval az abroncsok és a hőmérséklet is tényezők lehetnek, a McLaren problémájában is akár, és valószínűleg sok egyéb dolog, amit most nem részletezek vagy amiről nem is tudhatok.

McLaren mechanics

Szóval még nagyon korai bosszankodni vagy keseregni a csapat vélt formája és esélyei miatt, már ha valaki ilyen típus ugyanis én nem törném magam miatta ha pocsékul kezdik is a szezont. És nagyon kora is leírni őket, mert hosszú lesz a szezon és nem tudjuk melyik csapat koncepciójában mennyi van ebben a különlegesen agresszív évben. És mindezekkel nem azt mondom, hogy a McLaren ott virít majd az első-második sorban a melbourne-i rajtrácson, mert végre beállítják meg rápakolják majd az új cuccokat, felmelegszik az aszfalt és abroncs és majd akkor létrejön egy rakéta. Egyáltalán nem.

Nem azért kell kedvelni egy csapatot, mert majd ott lesznek legelöl, hanem mert “utazunk” és élvezzük az utazást.

One thought on “McLaren-hisztéria

  1. Teljes mértékben egyetértek ezzel. Az “utazáshoz” hozzátartoznak ugyan úgy a kellemesebb illetve kellemetlenebb részek, bár itt az elégedetlenség ellenére szerintem sincs semmilyen probléma. És én Ferrari szurkolóként, legjobban a Mclarentől tartok, annak ellenére, hogy kicsit döcögősebben indult a teszt számukra. Tavaly is láthattuk, hogy döcögősebb szezonkezdés esetén is van út felfelé, ezért szép és izgalmas az egész, mert nem tudhatjuk mikor ki jön elő valamivel majd a későbbiek során, és ugrik az élre. Nagy részben hozzájárul a hisztériához az emberek türelmetlensége is, várják már a kezdést, és sokan hajlamosok eltúlozni bizonyos dolgokat.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s