Barça – The final one

Barça – The final one / A főpróba

Most idézek valakitől: Beszélgettem ma néhány Williams mérnökkel, megkérdeztem tőlük, hogy realisztikusan nézve a McLaren mennyire lesz lemaradva a Red Bulltól és a Ferraritól, ha jön Melbourne, amire a csoport látszólag fő aerodinamikusa viccelődve azt mondta “1 másodperccel előttük”. Bár mosolygott, mikor ezt mondta, úgy éreztem magabiztos abban, hogy a McLarennek nagyon komoly potenciálja van. Később beszéltem egy másik mérnökkel, aki nagyon komoly szakembernek tűnt, aki tudja miről beszél, ő azt jósolta, hogy vagy a Ferrari vagy a Red Bull lenne a leggyorsabb Melbourneben, de azt is mondta, hogy “a McLaren nagyon ügyeskedik valamin” és, hogy “biztos, hogy van valami a tarsolyukban”.

“McLaren have definitely got something up their sleeve”

[EN: >>I was talking to some Williams engineers today, and I asked them how far realistically McLaren will be behind Ferrari and Redbull come Melbourne, to which the seemingly main aerodynamicist in the group said jokily “1 second ahead”. Although he smirked while saying it, I got the feeling that he was confident McLaren had some serious potential. Then later when I was talking to another engineer who really seemed like he knew what he was talking about, he predicted that either Ferrari or Redbull would be the fastest come Melbourne, but he also said that “McLaren are definitely upto something” and “they’ve definitely got something up their sleeve”.<< – Masenco]

Most pedig idézek egy McLaren alkalmazottól: A Mercedes egy új autót épít! Az összes alkalmazott heti hét napot dolgozik, hogy mindent újjáépítsenek a kasztni kivételével.

[EN: “Mercedes are building a new car! All their staff are working 7 days a week to build all new apart from chassis!” – a McLaren Racing production engineer]

Ez valószínűleg a már emlegetett hiperszuper nagy frissítőcsomagjukat takarhatja plusz esetleg utalhat a hűtési elégtelenségek kijavításához szükséges módosításokra is.

Arra a kérdésre, hogy ‘ti nagyon nyugodtnak tűntök, mint akik nem mutatták még meg az autójuk teljes képességeit’ azt válaszolta, hogy “erre nem válaszolhatok egyik irányban sem, majd meglátjuk Ausztráliában! :-) ”

[EN: “- You guys seem calm enough anyway, get the feeling you haven’t shown the full potential yet of the car? – I can’t comment either way! We’ll find out in Aus! :-) “]

Az utolsó barcelonai teszt beosztása egyébként újfent módosult, már sokadszorra. Először volt 8-11, aztán eltolták 9-12-re, majd visszatették 8-11-re, majd megtudtuk, hogy a csapatok eltolták egymástól, így a teszt 8-12-ig tart. A Ferrari, Mercedes és Williams kivételével minden csapat 8-11-ig tesztel, míg ezen három csapat 9-12-ig.

És, hogy kicsit érzékeltessük milyen komoly fejlesztési, beélesítési tevékenységek lesznek az utolsó teszten, a főpróbán, idézzünk heti sztárvendégünktől, Doc Hollywoodtól, ja nem, Sam Michaeltől, a Williams technikai fejesétől:

“Az autónk teljesen megváltozik az utolsó tesztre. Új diffúzorunk lesz, új első szárny, új fékhűtőcsatornák, új [bargeboard] terelőlemezek, új autótest-elemek. Az egyetlen dolog, ami nem változik jelenleg, az a hátsó szárny. Az autó jelenlegi aero-csomagja nagyon idejétmúlt már. Körülbelül 4 hónapos, mert egy ilyen tudatos döntést hoztunk, hogy csökkentsük a költségeket a téli munkálatok során.”

“Our car is changing completely for the last test”

[EN: “Our car is changing completely for the last test anyway. We have a new diffuser, new front wing, new brake ducts, new bargeboards and new bodywork. The only thing that is not changing at the moment is the rear wing. The aero package on the car at the moment is very out of date. It’s about four months old, because we made a conscious decision to reduce costs over the winter.” – Sam Michael, Williams F1]

Finally some comments from Jenson Button:

“I have definitely not completed the laps that I expected to, and when it comes to developing a new car it is essential to do a lot of kilometres. This car has a lot of potential, but if the development work is late, there may be a gap in the first races of the championship.”

Italy’s Autosprint: “Barcelona is a track that rewards aero balance, but this does not seem to be the only front on which McLaren must direct its efforts.”

“It will be an important test for putting everything together”

The final pre-season test takes place next week at Barcelona’s Circuit de Catalunya.

Jenson Button: “It will be an important test for putting everything together, but I think it will be very difficult to get an exact idea of the hierarchy. I’ve heard rumours that the Red Bull is six tenths faster than Ferrari, and also that Ferrari are one second faster than everyone on race pace! I think that to get an overall picture we will have to wait until the first race.”

HU: Fontos teszt lesz mindent összerakni, de nagyon nehéz lesz pontos képet alkotni a hierarchiáról… ehhez várnunk kell az első versenyig. – Jenson Button

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s