McHaust Saga: PyroSic / Permitted materials

(Excerpt from the Technical regulations for 2011)

ARTICLE 15 : CAR CONSTRUCTION

15.1 Permitted materials :

15.1.1 The following is the list of permitted materials. These are the only materials permitted to be used in the construction of the Formula One Car provided only that in all cases the material is available on a nonexclusive basis and under normal commercial terms to all competitors.

Permitted materials :

1) Aluminium alloys.
2) Silicon carbide particulate reinforced aluminium alloy matrix composites.
3) Steel alloys.
4) Cobalt alloys.
5) Copper alloys containing ≤ 2.5% by weight of Beryllium.
6) Titanium alloys (but not for use in fasteners with <15mm diameter male thread).
7) Magnesium alloys.
8) Nickel based alloys containing 50% < Ni < 69%.
9) Tungsten alloy.
10) Thermoplastics : monolithic, particulate filled, short fibre reinforced.
11) Thermosets : monolithic, particulate filled, short fibre reinforced.
12) Carbon fibres manufactured from polyacrylonitrile (PAN) precursor. (*)
13) Carbon fibres manufactured from polyacrylonitrile (PAN) precursor which have :
– a tensile modulus ≤ 550GPa ;
– a density ≤ 1.92 g/cm3 ;
– unidirectional or planar reinforcement within their pre-impregnated form, not including three dimensional weaves or stitched fabrics (but three dimensional preforms and fibre reinforcement using Z-pinning technology are permitted) ;
– no carbon nanotubes incorporated within the fibre or its matrix ;
– a permitted matrix, not including a carbon matrix.
14) Aramid fibres.
15) Poly(p-phenylene benzobisoxazole) fibres (e.g. “Zylon”).
16) Polyethylene fibres.
17) Polypropylene fibres.
18) E and S Glass fibres.
19) Sandwich panel cores: Aluminium, Nomex, polymer foams, syntactic foams, balsa wood, carbon foam.
20) The matrix system utilised in all pre-impregnated materials must be epoxy, cyanate ester, phenolic, bismaleimide, polyurethane, polyester or polyimide based. (*)
21) The matrix system utilised in all pre-impregnated materials must be epoxy, cyanate ester or bismaleimide based.
22) Monolithic ceramics.

[Materials marked (*) are permitted only for parts classified as either front, rear or side impact structures, side intrusion panels or suspension members as regulated by Articles 15.4.3, 15.5.3, 15.4.6, 15.4.7 and 10.3 of the Technical Regulations respectively.]

Exceptions :
1) All electrical components (e.g. control boxes, wiring looms, sensors).
2) All seals & rubbers (e.g. rubber boots, o-rings, gaskets, any fluid seals, bump rubbers).
3) Fluids (e.g. water, oils).
4) Tyres.
5) Coatings and platings (e.g. DLC, nitriding, chroming).
6) Paint.
7) Adhesives.
8) Thermal insulation (e.g. felts, gold tape, heat shields).
9) All currently regulated materials (e.g. fuel bladder, headrest, extinguishant, padding, skid block).
10) Brake and clutch friction materials.
11) All parts of engines homologated according to Appendix 4 of the Sporting Regulations.

15.1.2 No parts of the car may be made from metallic materials which have a specific modulus of elasticity greater than 40GPa / (g/cm3). Tests to establish conformity will be carried out in accordance with FIA Test Procedure 03/02, a copy of which may be found in the Appendix to these regulations.

8 thoughts on “McHaust Saga: PyroSic / Permitted materials

    • Annyi a lényeg, hogy a PyroSic egy nagyon jó hőtűrő anyag, mint ahogy a videwó mutatja.

      És a McLaren nem használhat belőle annyit és úgy ahogyan szeretné, mert nem engedték meg neki (pedig ez kulcs lehetne a kipufogó-megoldásuk beélesítésében). Ross Brawn utalt is rá a napokban, hogy volt néhány technikai tisztázás a témában.

      Azt már minden mclarenes tudhatja, hogy egy nagyon bonyolult és trükkös kipufogómegoldással vannak hatalmas problémák, és ez a kipufogó az egész autó koncepciójának fundamentuma. Ha ezt kukázniuk kell, az egész autó nem érheti el az eredeti potenciálját.

    • Keveset tudunk a részletekről.

      Ross Brawn célzott valamiféle szabálytisztázásra vagy változtatásra, vagy szabály-interpretáció változásra, ami az elmúlt hetekben történt.

      Már azt is tudjuk, hogy a Ferrari is szerette volna PyroSic-ből vagy teljesen abból készíteni a kipufogó-kivezetést és szintén kérte ezt.

      Azt is tudjuk, hogy a PyroSicet előszeretettel használja sok csapat és bevonatként lehet is sok helyen.

      Ez alapján nekem az a benyomásom, tudva azt, hogy a PyroSicet lelkesen használják bevonatként, hogy (minimum) a Ferrari és a McLaren úgy gondolta, hogy a felesleges körülményeskedés helyett jobb lenne, ha engedélyeztetnénk a full anyaghasználatot, mert így feltehetőleg praktikusabb és gyorsabb a kivitelezés és az végeredmény meg megbízhatóbb.

      Tehát ‘ha úgyis megcsináljuk bevonatosan, ha elutasítást kapunk, nem lenne jobb ha ejtenénk ezt a szőrszálhasogató színjátékot és akkor mindenkinek kisebb vesződsége lenne vele’?

      Nyilvánvalóan, főleg a vérmesebb csapatok, akik érzik, hogy idén lesz bőven kipufogó-fejlesztési verseny, úgy gondolják, hogy jobb lenne olyan anyaghasználati platformot kialakítani ehhez, ami kevesebb vesződséggel és pepecseléssel jár.

      Az FIA indoklásából, szemszögéből, ha csak az anyagköltséget nézik, mondhatják, hogy a PyroSicet nem engedjük használni ’tisztán’, teljes keresztmetszetben, mert túl drága és a kis csapatok nem bírnák anyagilag. Viszont a pepecselős, bevonatolós hőszigetelő megoldások, szintén PyroSicből és társaikból meg a munkaigényessége miatt lehet drága, mert több munkaóra.

    • Van; minimum annyi, hogy csak pozitív, optimista szemlélettel lehet motiváltan jó munkát végezni, mikor bízol a jó eredményében.

      De az relatív, hogy mi miatt lehetnek bizakodóak és, hogy az neked elég lesz e. Az is lehet, hogy úgy gondolják, hogy tettek olyan módosításokat, ami miatt befejezhetik a futamot, legalábbis ezt remélik tőle. De ha valaki győzelmet vár tőlük vagy jó tempót, az félreérti az optimizmusukat, ami nem konkrét és nem szükségszerűen lesz jó kimenetel sem.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s