Formula 2013 :: Fejlemények

BBC F1:

The so-called Fota rules – which were drafted by Byrne – were agreed at a meeting at the Turkish Grand Prix and then approved last week by F1’s technical working group, which comprises top engineers from the teams and the FIA’s race director Charlie Whiting.

The changes agreed will include:

* a front wing of reduced width, down from from 1800mm to 1650mm

* a much shallower rear wing, similar to those used at the high-speed Monza track

* significantly lower noses on the cars to improve safety, although the exact maximum height has still to be determined

* the retention of the moveable rear wing – or drag-reduction system (DRS) – that was introduced this season to make overtaking a little easier

* a restriction on all the extra pieces of bodywork that have sprouted in front of the sidepods of the cars

* a restriction on the design of front-wing endplates, to limit the intricate designs seen today

* a plan to increase wheel diameter from 13 inches to 18 inches has been delayed until at least 2014

HU:

Az F1 technikai munkacsoportja, amely a csapatok vezető mérnökeiből és a versenyigazgató Charlie Whitingból tevődik össze, elfogadta a török nagydíjhétvégén tárgyalt úgynevezett FOTA szabályokat, amelyeket Rory Byrne (korábbi F1-es tervező, a Ferrari-sikerek egyik kovácsa) vázolt fel.

Az elfogadott változtatások magukban foglalják:

* az első szárny szélességének csökkentése 1800mm-ről 1650mm-re

* egy jelentősen laposabb hátsó szárny, a Monza szárnyakhoz hasonlatos

* alacsonyabb orr biztonságnövelési célzattal; de a maximum magasság még nincs meghatározva

* a DRS megtartása

* korlátozások az oldaldobozok előtti extra elemeken

* megszorítás az első szárny-oldallapok dizájnján, korlátozni a jelenleg látható bonyolult megoldásokat

* a kerékfelni-átmérő 13 colosról 18-asra történő növelésének tervét elhalasztanák minimum 2014-re

Ezen módosítások által jöhetnek a klasszikusabb szép autók, a la 80-as évek vége és 90-es évek.

Viszont nem lehet még teljesen örvendezni a hírnek, ugyanis az FIA még ellenkezhetne elméletben, mert komolyabb célértékei vannak pl. légellenállás-csökkentésben és radikálisabb formula-váltást tervezett, benne talajhatás alvázzal is stb.

One thought on “Formula 2013 :: Fejlemények

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s