Ez már több a soknál

3.15 Aerodynamic influence :
With the exception of the cover described in Article 6.5.2 (when used in the pit lane), the driver adjustable bodywork described in Article 3.18 and the ducts described in Article 11.4, any specific part of the car influencing its aerodynamic performance :
– must comply with the rules relating to bodywork ;
– must be rigidly secured to the entirely sprung part of the car (rigidly secured means not having any degree of freedom) ;
– must remain immobile in relation to the sprung part of the car.
Any device or construction that is designed to bridge the gap between the sprung part of the car and the
ground is prohibited under all circumstances.
No part having an aerodynamic influence and no part of the bodywork, with the exception of the skid block in 3.13 above, may under any circumstances be located below the reference plane.

3.17.1 Bodywork may deflect no more than 10mm vertically when a 500N load is applied vertically to it 800mm forward of the front wheel centre line and 795mm from the car centre line. The load will be applied in a downward direction using a 50mm diameter ram and an adapter 300mm long and 150mm wide. Teams must supply the latter when such a test is deemed necessary.

3.17.8 In order to ensure that the requirements of Article 3.15 are respected, the FIA reserves the right to introduce further load/deflection tests on any part of the bodywork which appears to be (or is suspected of), moving whilst the car is in motion.

Az előző nagydíjon robbant a botrány, mikor a technikai trükkök lebuktatásáról és művészi fotóiról híres Darren Heath lekapta azon jelenséget, ami már a Kínai Nagydíj óta ismeretes volt a Red Bull Racing autóiról. Konkrétan, hogy ott hajlik és úgy, ahogy nem szégyelli. Első szárny, hátsó szárny, jó eséllyel diffúzor-, padlólemez-elemek. Minden ami belefér. A FIA elnéző és homokba dugja a fejét a dilettáns 50 kg-os tesztjeivel együtt.

Az aszfaltot súrolni képes (ez több, mint 85 mm-es tiltott eltérést jelent) szárnyak egyértelműen illegálisak. A Technikai szabályzat 3.15-ös megsértése.

Az FIA-nak hatalmában állna leállítani ezt a komédiát a 3.17.8 alapján, normális (a mai leszorítóerő léptékekhez megfeleő) rugalmassági tesztet végrehajtva, merthogy egyes csapatok (Red Bull Racing, Ferrari) fittyet hánynak a 3.15 betartására. Talán a négyhetes nyári szünetben ezt meg fogják tenni szilárdabb szárnyak építésére kötelezve a csapatokat. Futam utáni tesztekre váratlanul ezt nem mernék meglépni, mert akkor kizárás lenne a vége a rugalmas csapatok számára, akik egyelőre még le vannak maradva a McLaren mögött a ponttáblázatokon.

Még hosszasan lehetne fejtegetni a témát, de őszintén mondom, hogy már unalmas lett. A jelenség már a nagyközönség számára is ismertetve lett a közvetítésekben, videóanalízisekkel.

A földet súroló “talajhatás” első szárnyak egyébként az adaptív leszorítóerő-növelés okán komoly technikai előny és visszaélés.

Aki ért angolul, annak ajánlok két cikket.

Darren Heath hockenheimi blogbejegyzése a témáról (érdemes megnézni a fotóit is, minden versenyhétvégén); Flexible friends

Craig Scarborough technikai írása

2 thoughts on “Ez már több a soknál

  1. Furcsa hogy az FIA meg sem mozdítja a füle botját pedig még a TV stáb is dobálja az aktuális hot topic-ot a Front Wing Analisis slo-mo-kkal!
    Szabad edzésen lehetett látni ahogy egy RBR szerelő a boxban csiszolópapírral simítja ki az első szárny alját! Megérteném ha ez valami catch up rásegítés (az FIA által) akarna lenni de még arra sincs szükség mert jelenleg a legerősebb kocsival rendelkezik az RBR és a Meki előnye is kopik el lassan de biztosan. Meg még 8 verseny hátra van, nincs szükség pont egyenlítésre ilyen piszkos szempontból.
    Érthetetlen szituáció….

Leave a comment